Förolämpning, förtal och ofredande vid konflikt

Hej!

Kan jag anmäla någon om denne säger/skriver till mig att: Citat "du har nog fått en släng av psykisk ohälsa" slutcitat. Då denne anser att jag är "bakom flötet".

Denne person skriver även spydiga kommentarer till mig som är uppenbart till för att provocera, personen i fråga stavar även mitt namn uppenbart fel med flit.

Då jag är trött på att det aldrig tar slut på dessa fasoner, trotts att jag ej svarar på personens meddelande så fortsätter det, kan jag då anmäla denne för förolämpning/trakasserier/förtal m.m?

Tack på förhand.

Mvh

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline!

Din fråga aktualiserar huvudsakligen brottsbalken (BrB).

Att förolämpa, provocera eller bete sig respektlöst mot någon är i de allra flesta fall inte straffbart. Brottet förolämpning, som återfinns i 5 kap. 3 § BrB, har såvitt jag minns i doktrinen (den juridiska forskningen) betraktats som på gränsen till obsolet (föråldrad och inte längre i bruk). Resonemanget bakom detta var bland annat att samhällsklimatet idag inte tar kränkningar av heder och liknande på samma allvar som förr; i domen NJA 2004 s 331 yttrade Högsta domstolen att en förutsättning för straffansvar var att den utsattes "ärekänsla […] blivit sårad". Även om vi antar att bestämmelsen är praktiskt användbar ligger den formulering du beskrivit enligt min uppfattning i bästa fall på gränsen till att vara tillräckligt grov för att anses vara ett kränkande tillmäle. Förtalsbrottet i 5 kap. 1 § BrB är också det uteslutet eftersom inget utpekande tycks ha skett.

Brottet ofredande i 4 kap. 7 § BrB är sannolikt det som ligger närmast till hands i ditt fall. Upprepade störande kontakter som typiskt sett kan anses kränka mottagarens frid på ett kännbart sätt kan straffas som ofredande. Avgörande för denna bedömning är hur många kontakterna är, när de sker och hur de sker. Utan att veta mer om omständigheterna i ditt fall kan jag inte göra en mer precis bedömning, men med hjälp av detta samt eventuellt fallet RH 1997:114 kan du förhoppningsvis göra en någorlunda god bedömning själv.

Avslutningsvis vill jag påpeka att en brottmålsprocess ofta är kostsam och långvarig för samtliga inblandade och därmed något att undvika i mer bagatellartade fall. Om ditt fall är värt att gå vidare med kan förstås bara du som känner till alla omständigheter avgöra, men generellt är mitt råd att i så hög grad som möjligt försöka lösa konflikter utanför domstol.

Jag hoppas att mitt svar var till hjälp!

Med vänlig hälsning

Magnus GustafssonRådgivare