Försäljning av bostadsrätt, vad ingår?

hej,

vi sålde nyligen vår bostadsrätt till ett par som undrar eller bättre sagt mest kräver att våra IKEA garderober som vi ställt i sovrummet och som platsar där jättebra ska ingå i köpet. Vi har sagt att de är inte platsbyggda och inte fastskruvade i väggen, utan lösa garderober, inköpta för 2 år sedan( kvitto finns) och att de inte ingår i köpet. Vår mäklare verkar vara mest på deras sida (!) då hon påstår att garderober skall lämnas. I efterhand såg vi att mäklaren hade i objektbeskrivningen av vår lägenhet beskrivit sovrummet med" en hel garderobsvägg" på ett ställe och på ett annat ställe "finns utrymme för dubbelsäng eller enkel säng och garderober".

Kan det vara möjligt att vi är tvungna lämna vår lösa egendom bara för att de platsar så fint och perfekt i rummet? Har mäklaren gjort fel här ?

Tacksam för snabbt svar.

Lawline svarar

Hej, tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Bostadsrätter är lös egendom och försäljningen regleras därför i Köplagen https://lagen.nu/1990:931.

I Jordabalken, som gäller för fast egendom, finns tvingande bestämmelser som anger vad som ska ingå vid en fastighetsförsäljning och vad som anses vara byggnadstillbehör. Exempelvis är platsbyggda garderober typiskt byggnadstillbehör. Men eftersom bostadsrätter är lös egendom och således inte regleras av Jordabalken kan vi inte använda oss av dessa regler utan det blir istället avtalet mellan säljare och köpare som är avgörande för vad som ska ingå i försäljningen.

Hoppas att detta besvarade din fråga

Vänligen

Björn ErikssonRådgivare