FrågaFAMILJERÄTTBodelning30/01/2018

Försäljning av fastighet efter äktenskapsskillnad

Hej,

jag håller på att sälja min villa som jag har förvärvat tillsammans med min ex-man för 1,4msek för många år sen. I samband med skilsmässan värderades villan till 4,3msek och det är också det värde som är upptaget i bodelningen då jag köpte ut min ex och han erhöll hälften i lösen.

Nu ska jag sälja huset och det finns en risk att värdet faktiskt kommer att vara lägre vid försäljningen, ca 4,1msek. Kan jag tillgodoräkna mig förlusten sen bodelningen, mostvarande 200ksek, vid reaskattberäkningen?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag tolkar din fråga som huruvida du har rätt att tillgodoräkna dig den eventuella skillnaden/förlusten vid försäljning av villan.

Vid en bodelning utgår man från egendomens värde vid den dag då äktenskapsskillnad begärdes. (9 kap. 2 § 1 st. äktenskapsbalk) Det innebär att värdet av villan fastslogs den dagen någon av er begärde skilsmässa och det är då det värdet som togs i beaktning vid bodelningen.

När en bodelning är klar är egendomen mellan makarna fördelad och var och en äger sin del. Efter en bodelning kan ens egendom både öka och minska i värde. Det finns däremot ingen lagreglerad möjlighet till att tillgodoräkna sig en eventuell förlust vid senare försäljning av egendom som vid bodelningen var mer värd.

Hoppas du fick svar på din fråga!

Frida GustafssonRådgivare