Försäljning av sommarhus till bröstarvinge för underpris

Hej

Jag är gift och min fru har en syster med annan far men samma mor. Mina svärföräldrar vill nu sälja sommarhuset till oss till reducerat pris alltså inte marknadsvärde. Säg att marknadsvärdet är 2600000kr och vi kan tänka oss att köpa huset för ca 1700000kr.

Frågan är om detta kan bli problematiskt? Räknas detta som ett förskott på arv ? Kan gåvoskatt bli aktuellt. Kan min frus halvsyster tvinga till en försäljning till marknadspris?

Vad gäller ?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag tolkar det som att du undrar om det kan ses som förskott på arv om dina svärföräldrar säljer sitt sommarhus till dig och din fru, om ni kan tvingas betala gåvoskatt samt om din frus halvsyster kan hindra en försäljning under marknadsvärdet.

Gåvoskatt

Gåvoskatten avskaffades den 1 januari 2005 så den behöver ni inte oroa er för.

Förskott på arv

Det en arvlåtare (dina svärföräldrar) ger en bröstarvinge (din fru) ska avräknas som förskott på arv (6 kap. 1 § första stycket ÄB) Det är inte bara rena gåvor som kan betraktas som förskott på arv utan även, som i ert fall, försäljning till underpris kan utgöra förskott på arv. Så som du beskriver det verkar det som om dina svärföräldrar vill sälja sommarhuset till underpris för att vara snälla dvs det finns en gåvoavsikt. Det är också ganska stor skillnad på 2,6 och 1,7 miljoner kronor och därför kommer överlåtelsen med största sannolikhet att betraktas som förskott på arv. Det gör inte någon skillnad om det är du och din fru tillsammans som får "gåvan" eller bara din fru. Så länge hon är gåvotagare kommer köpet troligtvis betraktas som förskott på arv.

Kan en annan bröstarvinge stoppa försäljning till underpris

Din frus halvsyster kan inte kräva att huset säljs till sitt marknadsvärde. Arv är en vilande rätt och det innebär att själva "rätten" och möjligheten att agera för att t ex hindra en försäljning inträder först när arvet förverkligas dvs, när (eftersom din fru och hennes syster inte har samma far) deras mor går bort.

Hoppas du känner att du fått svar på din fråga!

Lawline RådgivareRådgivare