Förskott på arv

Ett barnbarn bor hos sin farfar i en separat lägenhet i farfaderns fastighet. Barnbarnet betalar en symbolisk summa som hyra. Den summan är betydligt lägre än lägenhetens drifts- o kapitalkostnad. Därmed betalar farfadern en del av lägenhetens kostnader som barnbarnet förfogar över. Det finns inget hyreskontrakt skrivet utan endast muntlig överenskommelse om att barnbarnet får bo där tillsvidare pga bostadsbrist. Barnbarnets far dvs farfaderns son är avliden vilket gör att barnbarnet blir bröstarvinge. Om farfadern avlider, kan den kostnad för boendet som farfadern stått för ses som förskott på arv och avräknas arvslotten för barnbarnet?

Lawline svarar

Hejsan! Vi på Lawline är alltid glada när ni väljer att höra av er till oss för hjälp. Jag ska besvara din fråga så gott jag kan.

Aktuell lagrum blir: Ärvdabalken

När det gäller förskott på arv så är huvudregeln att det alltid är förskott på arv. Lagen utgår från att varje arvsgren bör få lika mycket 6kap 1§ 1st (ärvdabalk). Rent spontant så skulle jag säga att det är förskott på arv men detta fall är det faktiskt lite av en grå-zon. Jag lutar mig därför åt att skriva det klassiska juristsvaret: det beror på.

Detta är på grund av omständigheterna. Den största omständigheten som skulle kunna göra så att huvudregeln inte tillämpas beror på vad för summa farfadern betalade i hyra innan barnbarnet bodde där.

Exempelvis om han hade en hyresgäst där innan så att han förlorade inkomst när barnbarnet flyttade in, så kan det vara en inkomstförlust (och kan räknas som att farfadern ger pengar till barnbarnet). Då tillämpas huvudregeln om förskott på arv.

Om han inte hade en hyresgäst där innan och inte fick någon extra inkomst av lägenheten på hans fastighet, och barnbarnet bara flyttade in där, så skulle det inte räkna som en inkomstförlust eftersom han betalar lika mycket som innan. Då hade det funnits stora skäl till att inte tillämpa huvudregeln.

Allt som allt så skulle jag vilja påstå att beror det på vad han gjorde med lägenheten innan barnbarnet flyttade in. Blev det en förlust för honom eller inte.

Jag hoppas du jag har svarat på din fråga, allt gott!

Binh TranRådgivare