Förskott på arv

För snart 5 år sedan fick jag en miljon av mina föräldrar för att köpa en tomt. Jag ägde då också 1/3 av deras fastighet tillsammans med mina två systrar. För att jämna ut det kommande arvet skänkte jag min del i fastigheten till mina systrar. Värdet på det skänkta är ca 500 000 kr. Nu har föräldrarna avlidit och vi ska dela boet. Det finns inget gåvobrev på miljongåvan men det finns för det jag skänkte. Det är inte bara jag som har fått tidigare gåvor. Måste inte allas gåvor redovisas om gåvan ska ses som ett förtida arv? När jag fick min gåva var pappa tvungen att sälja aktier och fick en reavinstskatt på 140 000kr. Ska även den summan räknas in i min gåva, trots att de enda som sett de pengarna är Skatteverket?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Du och dina systrar är bröstarvingar till era föräldrar. När gåvor ges till bröstarvingar under levnadstiden antas gåvan utgöra förskott på arv om inget annat föreskrivs, enligt 6:1 ärvdabalken (ÄB). Det finns inget krav på att gåvobrev upprättas när pengar skänks. Miljongåvan ska alltså avräknas på ditt arv. Om dina systrar fått gåvor av föräldrarna antas även de utgöra förskott på deras arv. Givetvis ska allas gåvor redovisas, men det finns ingen regel som säger att du slipper ta upp din gåva om inte andra tar upp sina.

Avräkningen av förskottet sker enligt 6:3 ÄB efter egendomens värde vid mottagandet. I ditt fall var värdet då 1 000 000 kr och därför är det den summan som ska avräknas som förskott. Värdet påverkas således inte av den summa som din far skattade vid försäljningen av aktierna.

Lawline RådgivareRådgivare