Förskott på arv

Arvsfråga Min mamma har gått bort och efterlämnat ett testamente där jag och mina syskon ärver hennes kvarlåtenskap i lika delar. Testamentet är skrivet 2007. Fördelningen i testamentet gör att alla får ut minst sin laglott. Under åren har våra föräldrar stöttat oss ekonomiskt på olika sätt. Jag fick hjälp när vi byggde hus i början av 2000-talet, innan testamentet skrevs. Det finns inte några reverser eller andra dokument. I testamentet nämns inga gåvor eller liknande. Ska gåvor lämnade före testamentet skrevs räknas av från arvslotten som regleras av testamentet? Jag vet inte i vilken utsträckning mina syskon har fått hjälp vid köp av hus osv.

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Huruvida gåvor ni fått ska räknas som förskott på arvet eller inte beror i grunden på vad er mamma hade för avsikt när hon hjälpte er med hus etc.

När det gäller bröstarvingar, vilket du och dina syskon är, finns en presumtion att det ni fått under er mammas livstid ska räknas som förskott på arv (2 kap. 1 § ÄB, 6 kap. 1 § ÄB). Det spelar egentligen ingen roll om gåvorna gavs innan eller efter testamentet skrevs. Om det i testamentet verkar stå klart vad ni ska få efter er mammas bortgång så kan det bryta presumtionen.

Eftersom jag inte vet vad som står i hennes testamente, eller vad er mamma kan tänkas ha haft för avsikt när hon stöttat er ekonomiskt, kan jag tyvärr inte svara på om gåvorna ska räknas av eller inte.

Sammanfattning

Det finns en presumtion att det ni fått ska räknas av på ert arv. Om det av omständigheterna framgår att er mamma ville ha det på annat sätt så är det det som gäller. Det blir helt enkelt en tolkningsfråga.

Jag hoppas du fick svar på din fråga!

Vänlig hälsning,

Sara JönssonRådgivare