Förskott på arv

Min mormor har nu avlidit och av anledning till att min mamma inte längre är i livet är det jag , min syster och min moster som ärver henne.

Har fått reda på att min moster som hat haft hand om min mormors ekonomi har tagit ut eller fått i gåva över 600000 medans jag och min syster tillsammans bara fått 100000.

Till min fråga.

Är det något jag och min syster kan ta upp under bodelningen?

Lawline svarar

Hej och tack för att du valt att ställa din fråga till Lawline!

Jag förstår omständigheterna som att du, din syster och mostern är de enda bröstarvingarna och ska därför dela lika på kvarlåtenskapen efter er mormor, vilket framgår av 2 kap 1 § Ärvdabalk.

Vidare tolkar jag det som att din moster (iallafall enligt din mening) fått ut 600 000 kr i gåva av din mormor innan din mormor gick bort.

Förskott på arv

Huvudregeln inom arvsrätten är att gåvor arvlåtaren (din mormor) ger sina bröstarvingar (tex din moster) ska avräknas på deras lott av kvarlåtenskapen, se 6 kap. 1 § Ärvdabalk. Detta innebär att det är endast om det tydligt framgår att gåvan inte ska avräknas som förskott på arv som gåvan inte ska avräknas. En annan omständighet som gör att gåvan inte ska avräknas är t.ex om alla bröstarvingar fått liknande gåvor, t. ex om alla fått 200 000 i 25-årspresent, men så verkar inte vara fallet. Av det du beskriver framgår inte att det skulle vara avsett från din mormors sida att gåva till mostern inte skulle avräknas, vilket betyder att den ska avräknas (självklart kan din moster vid bouppteckningen försöka argumentera emot detta, men huvudregeln är som sagt att man ska avräkna)

Enligt 6 kap. 5 § Ärvdabalk ska förskottet på arvet läggas till på kvarlåtenskapens storlek, m.a.o om kvarlåtenskapen var 1.2 Mkr ska man betrakta det som om det vore 1.8Mkr om man lägger till mosterns förskott. Isåfall får de andra två bröstarvingarna ut 600 000 kr var och det funnits 3 bröstarvingar.

Återbäring av gåvan

Det framgår inte vad din mormors totala kvarlåtenskap var. Emellertid kan sägas att om kvarlåtenskapen till exempel varit 900 000 kr så blir din moster enligt huvudregeln i 6 kap 4 § Ärvdabalk inte skyldig att återbära vad hon har fått utöver hennes laglott. Istället får de övriga bröstarvingarna dela på kvarlåtenskapen som finnas kvar, även om de då får ut mindre än vad den arvinge som fått ett förskott på arv fick.

Sammanfattningsvis anser jag att det finns goda skäl för er att ta upp detta på boteckningen!

Lawline RådgivareRådgivare