Förskott på arv

Min (nu döda) mor har till ett av sina barn år 2016 sålt skog och mark för en krona.

Nu undrar vi övriga barn om man kan sälja för en krona till en av oss arvingar?

Var det rätt o en laglig godkänd handling?

Går det att att nu bryta upp försäljningen?

Eller kan enkronasköparen bli tvingad att betala till dödsboet enligt taxeringsvärde / värdering?

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Att sälja skog och mark för en krona till ett av sina barn bör anses utgöra en gåva och därmed förskott på arv. Detta på grund av handlingens till övervägande del karaktär av benefik handling, det vill säga en handling som ej krävt någon egentlig motprestation. Förskott på arv aktualiseras alltså om arvlåtaren (mamman) gett någon av sina arvingar gåvor under sin livstid. I 6 kap. 1 § ärvdabalken (HÄR) anges att gåvor som arvlåtaren gett sina brsötarvingar under sin livstid ska utgöra förskott på arv om inte annat föreskrivits vid tillfället för gåvan eller om annat kan antas ha varit avsett. Av denna paragraf omfattas inte bara renodlade gåvohandlingar utan även sådana till övervägande del benefika handlingar som det här är fråga om.

Konsekvensen av detta blir att "gåvans" värde (värdet av skogen och marken) ska läggas till i kvarlåtenskapens värde vid beräkningen av arv- och eventuella testamentlotter. För att räkna ut varje arvinges arvslott vid förskott på arv använder man följande formel: arvslotten = (behållningen i boet + förskottet) / antalet arvingar.

Skulle den andelen skog och mark som enkronasköparen förvärvat vara värd totalt sett mer än sin rättmätiga arvslott kommer enkronasköparen inte kunna få ut något mer från arvet efter mamman. Detta då enkronasköparen anses redan ha fått ut sitt arv. Enkronasköparen kan alltså komma att bli utan (ytterligare) arv från mamman, men kan inte tvingas betala något till dödsboet. Detta framgår av 6 kap. 4 § ärvdabalken (HÄR). I detta fall (det vill säga att värdet av "gåvan" är större än vad som kan avräknas från arvslotten) blir formeln följande: arvslotten = (behållningen i boet + arvslotten) / antalet arvingar.

Hoppas du fick svar på din fråga!

Med vänlig hälsning

Lawline RådgivareRådgivare