Förskott på arv

Är det rätt att jag måste betala från egen börs för en gåva, för något som kan ev. kan ses som förskott på arv

(en gamma traktor som min pappa ansåg tillhörde fastigheten som jag tidigare köpt ut min syster ifrån),

som jag fått av min pappa till den andra dödsboägaren när det inte finns tillräckligt pengar i dödsboet för att

täcka gåvans uppskattade värde?

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

En gåva som barn fått av förälder (under förälderns livstid) utgör enligt 6 kap. 1 § ärvdabalken (HÄR) förskott på arv om inte annat föreskrivits vid tillfället för gåvan eller om annat kan antas ha varit avsett. Konsekvensen av detta blir att "gåvans" värde (värdet traktorn) ska läggas till i kvarlåtenskapens värde vid beräkningen av arv- och eventuella testamentlotter. Skulle det vara så (som det verkar vara i ditt fall) att gåvans värde överstiger din rättmätiga arvslott kommer du inte kunna få ut något mer av arvet. Däremot kan du inte tvingas betala något till den andra dödsbodelägaren för den del som denne andre går miste om. Detta framgår av 6 kap. 4 § ärvdabalken (HÄR).

Hoppas du fick svar på din fråga

Med vänlig hälsning

Lawline RådgivareRådgivare