Förskott på arv

Vi är tre systrar varav en av oss ska "byta" hus med våra föräldrar. De är inne på att ge varandra husen och på så sätt få ner skatten. Nu är det så att våra föräldrars hus är värt mer än systerns i fråga och hur ska vi då göra så att det blir rättvist mellan oss systrar angående arv? Vi två systrar som står utanför detta riskerar vi att få ett mindre arv? Hur ser lagen ut vad det gäller sådanahär gåvor och förskott på arvet?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig med din fråga till Lawline!

Arvsrättsliga frågor regleras i ärvdabalken, nedan förkortat ÄB. Det finns regler om förskott på arv i ärvdabalkens sjätte kapitel. Reglerna är skrivna utefter tanken om att föräldrar förmodligen vill att arvsfördelningen bland sina barn ska bli så lik och rättvis som möjligt.

Riskerar vi att få mindre arv? Hur ser lagen ut vad det gäller förskott på arv?

Eftersom att dina föräldrars hur är dyrare än vad din systers hus är, "får" systern i praktiken egendom av föräldrarna medan de fortfarande är livet. Detta innebär att hon får ett förskott på arv, förskottet utgörs av mervärdet av den tillbytta fastigheten.

När en bröstarvinge får ett förskott på arv gäller följande. När dina föräldrar vid ett senare tillfälle går bort och arvet efter dem ska fördelas bland er tre systrar, kommer systern som fått ett förskott att få avräkna detta förskott från sin arvslott. Avräkning ska ske så till vida inte det framgår av omständigheterna att en sådan avräkning inte ska ske. Exempelvis om föräldrarna har skrivit något testamente om att de inte vill att avräkning ska ske utan att husbytet ska ses som en ren gåva. När förskott till bröstarvinge ges är det dock en presumtion att avräkning ska ske (för att det ska bli rättvist bland syskonen). Av den anledningen riskerar ni inte att få mindre arv. Det är systern som fått ett förskott som har bevisbördan för att avräkning inte ska ske.

Exempel för att illustrera reglerna: Säg att kvarlåtenskapen efter dina föräldrar är 2 miljoner. Säg att förskottet som din syster fått, mervärdet av fastigheten vid husbytet, är 200 tkr. För att bestämma arvslotterna som ni tre systrar är berättigade till görs följande. Kvarlåtenskapen ökas med det givna förskottet så att den totala summan blir 2,2 miljoner. Detta görs eftersom att om förskottet inte hade getts hade egendomen fortfarande varit föräldrarnas och ni systrar hade fått dela lika eftersom egendomen ingått i kvarlåtenskapen. Arvslotterna blir då 2,2 milj. kr / 3 = 733 tkr vardera. Men eftersom att din syster redan fått ett förskott ska en avräkning ske. Arvslotten för systern som fått ett förskott blir istället 733 – 200 = 533 tkr. På så sätt har ni alla fått lika mycket i slutändan.

Vad som skulle kunna utgöra en risk för er två systrar att få mindre arv är om förskottet, dvs mervärdet av fastigheten, skulle vara väldigt stort. Det framgår inte av din fråga hur pass stort mellanskillnaden mellan fastigheterna är. Beroende på hur stor mellanskillnaden är och hur stor föräldrarnas kvarlåtenskap vid en framtida bortgång är, kan det finnas en risk att det inte blir en helt rättvis arvsfördelning mellan er systrar. Detta är dock en fråga jag inte kan svara på med aktuell information. Utgångspunkten är dock den som jag har försökt förklara med mitt exempel ovan, att ni alla kommer få lika mycket i slutändan.

Hur ska vi göra så att det blir rättvist mellan oss angående arv?

Mitt råd till er systrar är att ni dokumenterar fastighetsbytet så att det på ett tydligt sätt framgår att ett förskott på arv har getts. Ni två systrar som inte har fått ett förskott kommer att bli tillgodosedda vid ett framtida arvskifte genom att systern som redan fått ett förskott kommer att få göra en avräkning från sin arvslott.

Hoppas att du fick svar på din fråga, annars är du varmt välkommen att ställa en ny!

Linn GerhardssonRådgivare