Förskott på arv

Får min pappa fördela sina pengar hur han vill dvs till vilka barn/släktingar innan bortgång utan att skriva något papper på det? Eller bör det skrivas något skrifligt papper på det för att styrka hans vilja?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig med din fråga till Lawline.

Det som en arvlåtare under sin livstid ger bort till en bröstarvinge ska avräknas som förskott på arvet. Detta då man antar att arvlåtaren oftast vill att varje barn ska få lika mycket. Detta enligt 6 kap. 1 § 1 stycket ärvdabalken.

Med bröstarvinge menas arvlåtarens "avkomlingar", det vill säga barn eller barnbarn, se 2 kap. 1 § ärvdabalken.

En arvlåtare som vill gynna en bröstarvinge kan dock bestämma att en gåva inte ska avräknas som förskott på bröstarvingens framtida arv och då gäller inte presumtionen längre. Ett bra sätt att uttrycka denna vilja är ett gåvobrev där det står att gåvan inte ska vara ett förskott på arv.

Vad som har sagts tidigare gäller bröstarvingar. Vad gäller andra arvingar gäller det motsatta. Avräkning ska ske endast om detta har föreskrivits eller på grund av omständigheterna måste antas ha varit avsett då egendomen gavs, 6 kap. 1 § 1 stycket ärvdabalken.

Hoppas du har fått svar på din fråga.

Vänligen

Roksana JurenczykRådgivare