Förskott på arv eller sedvanlig gåva?

Mina föräldrar har velat vara snälla så jag och mitt syskon har fått bensinpengar (tåg när så har varit fallet) . De har vid tågresor velat att jag ska ta taxi mellan tågstationen och deras hem istället för buss eftersom jag har med mat mm till dem och ska slippa släpa på bussen, men även för att korta restiden då bussarna går väldigt sällan till dem. Ska denna typ av gåva/utlägg räknas som förskott på arv i en bouppteckning?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänt dig till Lawline med din fråga!

Regler om förskott på arv hittar du i Ärvdabalken (ÄB) 6 kap.

Förskott på arv

Huvudregeln när det gäller gåvor som en arvlåtare under sin livstid har gett till en bröstarvinge (barn, barnbarn osv.) är att det föreligger en presumtion om att gåvan alltid ska ses som ett förskott på arv om inget annat föreskrivs. En arvlåtare kan dock välja att bryta presumtionen och bestämma att gåvan inte ska avräknas som förskott på bröstarvingens framtida arv, ÄB 6 kap 1§ 1st.

Eftersom du och ditt syskon är bröstarvingar till era föräldrar så ska bensinpengarna som era föräldrar gett er som huvudregel ses som förskott på arv. Era föräldrar kan dock bestämma att bensinpengarna inte ska vara ett förskott på arv och därmed bryta presumtionen. För att bryta presumtionen kan era föräldrar skriva ett gåvobrev där det framgår att bensinpengarna inte ska vara ett förskott på arvet. Lagen ställer inga specifika krav på hur gåvobrevet ska utformas, men avsikten med gåvobrevet ska tydligt framgå.

Undantag från förskott på arv

Enligt ÄB 6 kap 2§ 2st ska inte sedvanliga gåvor som arvlåtaren gett till en bröstarvinge under sin livstid ses som förskott på arv. Dock får gåvan inte vara värd så mycket att den går över arvlåtarens ekonomiska förmåga.

Eftersom jag inte vet hur mycket bensinpengar som era föräldrar har gett dig och ditt syskon har jag svårt att avgöra om bensinpengarna ska ses som en sedvanlig gåva. Utgångspunkten är dock att om det inte rör sig om så mycket pengar och som inte går utöver era föräldrars ekonomiska förmåga så ska bensinpengarna inte avräknas på arvet utan istället ses som en sedvanlig gåva.

Sammanfattning

Sammanfattningsvis kan jag konstatera att om det inte rör sig om så mycket bensinpengar och som inte går utöver era föräldrars ekonomiska förmåga så ska pengarna som utgångspunkt ses som en sedvanlig gåva och därmed inte vara förskott på arv. Om bensinpengarna däremot inte ses som en sedvanlig gåva så är presumtionen att de ska ses som förskott på arv. Era föräldrar kan dock bryta presumtionen genom att skriva ett gåvobrev där det framgår att bensinpengarna inte ska vara förskott på arv.

Hoppas du fick svar på din fråga!

Vänligen,

Elin ForsbergRådgivare