Förskott på arv och banksekretess

Hej.

Hur långt tillbaka i tiden kan man kräva att få se transaktioner på avliden moders konto? Det gäller i detta fallet förskott på arv.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Som dödsbodelägare har man rätt att få uppgifter om saldona på den avlidnas konton. Information om tidigare transaktioner skyddas dock av banksekretess. För att få information om transaktioner som gjorts före dödsfallet måste man kunna lämna godtagbara skäl för varför man behöver informationen. Ett sådant skäl kan vara att informationen behövs för att bedöma frågor om förskott på arv.

Det finns så vitt jag vet inte någon bestämmelse som reglerar hur gammal en transaktion får vara för att du som dödsbodelägare ska kunna få information om den. Om du vet ungefär när transaktionen gjordes kan du be din mors bank att ta fram informationen åt dig.

Du kan läsa mer om vad som krävs för att få tillgång till informationen om transaktionerna på följande hemsida.

https://www.konsumenternas.se/spara/fakta/om-dodsbon/kontakten-med-banken-vid-dodsfall

Hoppas att detta hjälpte dig och att du har fått svar på din fråga!

Vänligen,

Lawline RådgivareRådgivare