Förskott på arv till ett av flera syskon

Hej

Vi ska ge vår son ett förtida arv, hur skiver vi så att det tydligt framgår att det är ett förskott på arv?

Vi har två barn till som inte i nuläget ska ha något förskott. vill att allt ska bi rätt och rättvist mellan barnen och vill därför veta hur jag skriver.

Tacksam för svar.

Med vänliga hälsningar.

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline.

Större gåvor till barn presumerad vara förskott på arv

Inom svensk rätt betraktas gåvor till sina barn av större värde som förskott på arv, så länge man inte har föreskrivit annorlunda. Finns det syskon till barnet, liksom i ert fall, kommer det förtida arvet därmed att påverka den slutliga fördelningen av arvet mellan barnen. När den slutliga fördelningen av kvarlåtenskapen sker kommer er son nämligen att behöva räkna bort värdet av gåvan ni gett honom från sin del av arvet. Vid det senare tillfället kommer han alltså få ut mindre än syskonen. Här ska understrykas att det är det värdet på gåvan som sonen erhöll vid gåvotillfället som räknas, och inte eventuella värdeökningar.

Testamente kan ändå vara bra

Trots att gåvan ni ger er son presumeras vara ett förtida arv kan det vara bra att skriva ett testamente för att undvika framtida konflikter mellan syskonen. I testamentet bör det klargöras vad som ska gälla för det som givits, vilket i ert fall innebär att ni tydliggör att gåvan verkligen är ett förskott på arvet. Det kan även vara bra att anteckna värdet på vad sonen erhållit. Det kan också vara värt att reflektera över vad ni vill ska gälla eventuella värdeökningar på sonens förskott. Anta exempelvis att gåvan består av en fastighet som skulle öka mycket i värde mellan tiden från gåvotillfället till den slutliga fördelningen av arvet mellan syskonen. I och med att sonen endast behöver avräkna värdet vid gåvotillfället skulle han i en sådan situation själv få hela värdeökningen, vilket i praktiken kunde innebära att hans del av arvet blev värt mer än syskonens.

Hur går du vidare?

Vill du ha hjälp med upprättande av ett testamente råder jag dig att ta juridisk hjälp så att allting blir rätt. Du är alltid välkomna att boka tid med våra jurister här.

Vänligen,

Lawline RådgivareRådgivare