Förskott på arv. mm

Hej!

Min syster och jag fick en sommarstuga i gåva av våra föräldrar för några år sedan. Då värderades den till 600.000 kr. Nu vill jag köpa loss min syster och den är värderad till 900.000 kr. Vi har inte lagt ner några pengar utan marknadsvärdet har stigit.

Ska man räkna det som förskott på arv?

Hur mycket ska hon betala i skatt?

Ska jag lösa ut henne med 450.000 eller ska man räkna bort något?

Vad behöver hon resp. jag tänka på att fylla i när deklarationen kommer?

Tack på förhand!

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Förskottet på arv

Din första fråga var om man ska anse gåvan av fastigheten som förskott på arv. Detta är reglerat i 6 kap. ärvdabalken (ÄB), som stadgar att utgångspunkten vid gåvor till ens bröstarvingar ska anses som förskott på arv 6 kap. 1 § ÄB. Av 6 kap. 3 § ÄB framgår det att beräkningen av förskottet ska som utgångspunkt ske utifrån värdet på egendomen när den gavs.

Svaret på din första fråga är således att utgångspunkten är att egendomen ska räknas som förskott på arv samt att det är värdet när gåva gavs som man ska räkna ut förskottet på.

Skatt samt deklaration

Nästa fråga rör skatteberäkningen av stugan. Detta är reglerat i inkomstskattelagen (IL) vilket anger att skattesatsen av en kapitalvinst är 30% enligt 65 kap. 7 § IL. Beräkningen av kapitalvinsten görs enligt 44 kap. 13 1 med att man minskar ersättningen för den avyttrade tillgången med omkostnadsbeloppet. Omkostnadsbeloppet är enligt 44 kap. 14 § summan av både anskaffningsutgiften och förbättringsutgifter. Rörande just fastigheter finns det begränsningar i vilka förbättringsutgifter som får tas upp enligt 45 kap. 11§ -15 §. Det stadgas även i 45 kap. 33 § att tjugotvå trettiondelar av kapitalvinsten av fastigheten ska tas upp till beskattning vilket ger en effektiv skatt på 22%.

När ni ska räkna ut ett omkostnadsbelopp på en egendom ni fått som gåva ska ni enligt 44 kap. 21 § IL använda samma omkostnadsbelopp som överlåtaren hade sålt egendomen. Vid skatteberäkningen gäller därmed samma regler som om era föräldrar hade sålt egendomen och ska göra samma skatteberäkning.

Svaret på denna fråga går därmed inte att svara på med den information som getts i frågan utan det beror på vilka utgifter kan hänföras till fastigheten.

Försäljningsbeloppet

Denna fråga rör vilket belopp som ska betalas för egendomen vilket inte är reglerat i lag. Vad som kan nämnas är samäganderättslagen (https://lagen.nu/1904:48_s.1) som anger att som utgångspunkt äger var och en av delägarna lika stor andel i egendomen enligt 1 §. En delägare kan även bjuda ut hela egendomen på offentlig auktion enligt 6 § vilket skulle kunna användas som påtryckningsmedel av en delägare för att bli utköpt av de andra delägarna.

Svaret på din fråga är att priset inte är lagreglerat utan en förhandlingsfråga.

Hoppas du fick svar på din fråga!

Jakob PeräRådgivare