Försvunnen mobiltelefon från väska som hängts in i nattklubbs garderob

Hej! Jag var på en nattklubb och lämnade där in min väska i garderoben. Vilken jag betalade. När kvällen var slut och jag kom för att hämta ut den igen, så märker jag att min mobiltelefon saknas. Den låg i väskan.

Är jag berättigad till ersättning från nattklubben?

Mvh

Lawline svarar

Hej,

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Eftersom du erlade ersättning för att få lämna din väska i garderoben så inträder nattklubbens ansvar för din väska. Du ingick då ett avtal om förvaring med nattklubben, vilket innebär att konsumenttjänstlagen (KtjL) är tillämplig.

En tjänst ska enligt 4 § KtjL bedrivas fackmannamässigt, att en mobiltelefon försvinner från din väska under tiden den hänger i garderoben kan inte anses fackmannamässigt. Tjänsten är därför felaktig enligt 9 § KtjL och nattklubben blir då skadeståndsskyldiga enligt 31 § 3 st. KtjL om inte de kan visa att det berodde på ett hinder utanför deras kontroll som de inte kunde ha räknat med och vars följder de inte kunde ha övervunnit.

Sammanfattningsvis så bör du alltså kunna kräva ersättning från nattklubben eftersom de inte utfört tjänsten (att förvara din väska) fackmannamässigt. Om du behöver hjälp med att rikta skadeståndsanspråk mot nattklubben så kan du boka tid med vår juristbyrå, här, alternativt vända dig till Allmänna reklamationsnämnden (ARN).

Hoppas detta var svar på din fråga!

Med vänliga hälsningar,

Zorba HållstenRådgivare