Förtal

En person I min klass sprider rykten som att jag har frågat 09:or om nudes och skickat dickpics till de. Han är snart 15, och jag är 14. Anses det vara ett brott att sprida falska rykten om folk? Och vilka straff skulle han kunna få?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga! Här nedan kommer ett antal tips på hur du kan gå tillväga:

Är det brottsligt att sprida rykten om någon annan?

Man får inte sprida uppgifter om andra människor hur som helst. Det kan vara brottsligt att peka ut någon som klandervärd i sitt levnadssätt. Dessa ärekränkningsbrott regleras i (5 kap. brottsbalken). Förtalsbestämmelsen finns regleras i (5 kap. 1 § brottsbalken) och stadgar att “den som utpekar någon annan som brottslig eller klandervärd i sitt levnadssätt eller annars lämnar uppgift som är ägnad att utsätta denna för andras missaktning kan dömas för förtal”. För att förtal ska vara tillämpligt krävs det alltså att någon av dessa punkter är uppfyllda:

  1. En annan person utpekas som brottslig
  2. En annan person utpekas som klandervärd i sitt levnadssätt.
  3. Uppgiften är annars ägnad att utsätta en annan person för andras missaktning.

Däremot finns det situationer som reglerar ett undantag, dvs. trots att någon av dessa punkter är uppfyllda, så kan det finns anledning att personen inte ska dömas för förtal. Denna undantagsregel finns i (5 kap. 1 § 2 st. brottsbalken). För ansvarsfrihet så krävs det att det bland annat varit försvarligt att lämna uppgiften och att uppgiften varit sann eller att det funnits skälig grund för att lämna denna uppgift.

Bedömning i ditt fall:

Det går inte att ge ett helt säkert svar på vad bedömningen hade resulterat i ditt fall. Visserligen är det inte godtagbart att sprida rykten hur som helst, men däremot utgör inte varje uttalande av ett rykte förtal i rättslig mening. Mot bakgrund av att frågan är något kortfattat och begränsad med information, så kan jag inte ge ett hundraprocentigt svar.

För att kunna få ytterligare vägledning avseende detta så går att att kontaktera polisen genom att ringa 114 14 eller via deras hemsida. De skulle kunna ge sig ytterligare vägledning i frågan.

Varmt välkommen att höra av dig vid fler funderingar!

Rijad TrubljaninRådgivare