Förtal att hänga ut brottsling på sociala medier?

Hej!

Min pojkvän (dock inte längre) blev dömd för 4 våldtäkter. Jag vill hänga ut honom i sociala medier för att varna andra och hålla sig borta från honom. Jag kommer inte att skriva hans namn utan tänkte använda hans artist namn och skriva om hur han har behandlat oss kvinnor illa. Har jag rätt att göra så eller kommer jag att få böter?

Tack på förhand

Lawline svarar

Hej! Och tack för att du vänt dig till Lawline med din fråga!

Om du hänger ut din före detta pojkvän riskerar du att dömas för förtal och få böter då uttalandet kommer leda till att de som tar del av informationen får en negativ uppfattning av honom, brottsbalken 5:1. Eftersom du tänkt hänga ut honom på sociala medier så kommer informationen tredje man till kännedom, och brottet förtal är då fullbordat. Det saknar helt betydelse att uppgiften är sann. Brottet förtal drivs dock sällan av allmän åklagare, vilket betyder att din före detta pojkvän själv måste driva målet och stå för kostnaderna.

Hoppas du fått svar på din fråga!

Sofia HolgerssonRådgivare