Förtal att kalla politiker för rasister?

Jag har länge funderat på brotten Förtal och Grovt förtal gällande media (SvT, TV4) samt Vänsterpartiet, Moderaterna, Centern, Liberalerna, Miljöpartiet, Kristdemokraterna, Feministisk Iniativ och sist men inte minst Socialdemokraterna. Alla ovannämnda begår enligt mig solklar Förtal alternativt Grovt Förtal när dom smutskastar och bokstavligt talat blåljuger när dom hela tiden säger att Sverigedemokraterna "är ett rasistiskt parti", "är rasister", etc etc och etc. Det slår ju oerhört hårt på Sverigedemokraterna. Hur kommer det sig att ingen (vad jag vet) har blivit anmälda samt dömda?

Lawline svarar

Hej, och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Förtal enligt brottsbalken

Att förtala något är ett brott enligt 5 kap. 1 § brottsbalken (BrB). För att ett förtalsbrott ska föreligga krävs det att någon har utpekat någon annan som brottslig eller klandervärd i sitt levnadssätt eller att någon har lämnat en uppgift som är ägnad att utsätta annan för andras missaktning. Det finns dock undantag från straffansvar enligt denna bestämmelse, och det undantaget hittar vi i 5 kap. 1 § 2 st. BrB. Där står det att det kan vara försvarligt att lämna en uppgift om någon annan om uppgiften är sann eller om det finns skälig grund för uppgiften som lämnas. Det första som krävs för att förtal ens ska kunna aktualiseras är att någon utpekas. Grupper eller juridiska personer kan på så sätt i regel inte anses utpekade och därmed inte heller förtalas. Detta betyder att ett politiskt parti (juridisk person/sammanslutning), som utpekas som rasistiskt, inte kan förtalas oavsett om uppgiften anses vara sådan att den omfattas av förtals-bestämmelsen.

Om det däremot rör sig om en enskild politiker som utpekas som rasist blir bedömningen annorlunda, eftersom denna person är just en annan enskild individ. Att bli kallad för ''rasist'' kan vara att betrakta som klandervärt, och således kan det anses vara ett förtalsbrott att kalla någon för detta. Här kan det dock bli intressant att beakta försvarlighetsundantaget. Om uppgiften är sann, eller om det finns skälig grund för den, så kan det bli svårt att fälla någon för förtal. Det kan finnas många anledningar till varför man inte anmäler sådana uttalanden (brist på tid eller resurser eller en högre tolerans), men rent juridiskt (och mot bakgrund av bestämmelsen i 5 kap. 1 § BrB), så kan just försvarlighetsundantaget spela roll. Om en person uttryckt sig på ett visst sätt och sedan blir kallad för rasist, så kan den som sagt det hävda att det funnits skälig grund för att kalla personen i fråga för detta. I regel ställs det inte så högra krav vad gäller bevisningen av att det funnits skälig grund för ett påstående.

Sammanfattningsvis kan det sägas att det inte går att förtala ett kollektiv. Om någon enskild person anser sig förtalad då hen blivit kallad för rasist, så finns det alltid möjlighet att anmäla detta. Det kan dock finnas flera anledningar till varför detta inte anmäls. En sådan anledning kan vara just att den som känner sig förtalad vet att den som uttalat sig kommer stödja sig på försvarlighetsundantaget.

Jag hoppas att du fick svar på din fråga. Tveka inte att vända dig till oss igen om du har ytterligare funderingar! Med vänliga hälsningar,

Lawline RådgivareRådgivare