Förtal att sprida rykten

En person sprider bland andra människor att jag har mina hundar lösa vilket jag absolut inte gör ,vilket t o m sådana som "känner " mig flyktigt kan intyga. Vilket jag tar mycket illa vid mig och känner mig misskreditera.

Är det föremål för att lämna in en polisanmälan om förtal?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag förstår din fråga som att du undrar över om det är föremål för förtal att sprida rykten om att du går med dina hundar lösa, även fast så inte är fallet. Det korta svaret är att det förmodligen inte är föremål för förtal då det kan anses för bagatellartat. I det följande går jag igenom regeln om förtal lite mer ingående.

Förtalsparagrafen

Den som utpekar någon såsom brottslig eller klandervärd i sitt levnadssätt eller eljest lämnar uppgift som är ägnad att utsätta denne för andra missaktning, dömes för förtal till böter. (5 kap. 1 § första stycket brottsbalken)

Det som är brottsligt är således att lämna en uppgift som är ägnad att utsätta en person för andras missaktning. Paragrafen bidrar dessutom med två stycken exempel, nämligen att utpeka någon som brottslig eller klandervärd i sitt levnadssätt.

Eftersom det således är lika brottsligt att utmåla någon såsom brottslig som det är att utmåla någon såsom klandervärd i sitt levnadssätt så spelar det ingen roll att det inte nödvändigtvis är brottsligt att ha sina hundar lösa – det kan ändå anspela på att du skulle vara klandervärd i ditt levnadsätt.

För att det ska röra sig om förtal krävs det inte någon bevisning om att ryktena faktiskt har medfört att andra känner missaktning gentemot dig. Det räcker alltså med att ryktena är ägnade att utsätta dig för andras missaktning. Begreppet "ägnat att" handlar inte om gärningspersonens syfte, utan det handlar om vad gärningen typiskt sett duger till.

Vidare ska uppgiften vara nedsättande. Det krävs emellertid inte att uppgiften är nedsättande enligt den allmänna uppfattningen i samhället. Det räcker att uppgiften är ägnad att utsätta dig för andras missaktning, vilket den tycks ha varit i ditt fall.

Problemet i ditt fall är att uppgiften som är föremål för förtal inte får anses vara för bagatellartad, vilket en uppgift som den ifrågavarande skulle kunna anses vara. En bedömning görs dock i varje enskilt fall och det hela beror lite på vem du är och i vilka kretsar ryktet sprids. Om du exempelvis är en hundtränare där du håller kurser med hundar kan uppgiften anses vara av mer seriös karaktär.

Hur man anmäler förtal

Slutligen är förtalsbrott något som faller under vad som kallas för enskilt åtal. Det innebär att det inte faller under allmänt åtal och att det således är du själv som är målsman och inte någon åklagare. (5 kap. 5 § brottsbalken)

Det får följden att det inte är någon mening att göra en polisanmälan om saken, utan om du vill driva processen vidare får du väcka åtal för att en rättegång ska bli aktuell. Åtal väcker du genom att skicka in en stämningsansökan till närmaste tingsrätt.

Jag hoppas att du fick hjälp med din fråga!

Med vänliga hälsningar,

Fredrik NygrenRådgivare