Förtal av vårdenheter och läkare

Hej! Jag har precis fått diagnosen systemisk skleros. En sjukdom med dödlig utgång inom 10 år efter att den bryter ut. I ett år har jag varit svårt sjuk, fått åka ut och in på sjukhus, på flera vårdenheter i Sverige har Läkare hånat mig, gjort narr av mig med sina kollegor inför mig, kallat mig bokstavligen psykiskt störd, att jag inte är sjuk på nåt annat sätt än i huvudet. Man har låtit mig ligga uttorkat, nedspydd , nerpissade och medvetslös inne på vårdavdelningar. Då jag inte har lång tid kvar att leva har jag bestämt mig för att hänga ut de vårdenheter och de läkare offentligt på social media och även i tidning om de är villiga att göra det. Min undran är vad det blir för straffpåföljd för att göra detta?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss här på Lawline!

Först är det viktigt att jag redogör för mitt huvudsakliga råd i saken. Jag skulle inte rekommendera och jag avråder från att begå handlingar som är eller kan vara att betrakta som brottsliga. Med det i tanke tänker jag nu redogöra den rättsliga bedömningen av frågan.

När det kommer till att hänga ut personer är de straffrättsliga reglerna som hanterar sådana situationer förtal i 5 kap 1 § Brottsbalken och 5 kap 3 § Brottsbalken. Skillnaden mellan de olika är vem meddelandet / uthängandet görs till. Är det direkt mot personen är det förolämpning enligt 5 kap 3 §, är meddelandet till andra personer är det fråga om förtal enligt 5 kap 1 §.

Förtal handlar om att man utpekar någon som brottslig eller klandervärd i sitt levnadssätt eller en annan uppgift som är ägnad att utsätta personen för andras missaktning. Detta betyder helt enkelt att om man säger/skriver eller på annat sätt pekar ut en person, där man säger att de är brottsliga eller bara något som i allmänhet leder till att andra personer kommer tycka illa om dem, är det att betrakta som förtal.

Straffet för förtal blir böter. Mer specifikt blir det dagsböter, alltså en summa som betalas för ett visst antal dagar. Det skulle även kunna bli penningböter vilken är en lägre bestämd summa mellan 200-4000kr. Men det beror på bedömningen i det enskilda fallet. (Se mer om böter i 25 kap Brottsbalken.)

I den situationen du beskriver, så skulle ett sådant uthängande rimligen ses som ett förtal då läkarna pekas ut som oprofessionella och liknande.

Dock kräver det att läkarna pekas ut personligen. Man kan inte anses förtala ett bolag eller en kollektiv enhet av andra slag.

Det finns även en undantagsregel i 5 kap 1 § 2 st. BrB, men den är inte tillämplig i ditt fall, utan den ger endast skydd i situationer man har vittnesskyldigheter eller förmedlar nyheter och liknande.

Hoppas detta var ett tillfredställande svar på din fråga!

Mvh

Lawline RådgivareRådgivare