Förtal kring sann uppgift som hände för länge sedan

Hej! Jag berättade om min ungdom om en händelse utfört i mitt ungdoms oförstånd för en person, som hände mig för snart 40 (!) år sen (jag har för länge sen gjort upp med mitt gamla ungdomsliv, levt familjeliv med tre barn etc). Jag blev lagförd och straffad för den händelsen och tänkte om i livet, och idag är jag väl ansedd både som känd (i media) entreprenör och på mitt nuvarande arbete inom säkerhetsbranschen. Denna person har nu börjat sprida detta runt omkring sig i sitt missnöje att jag och min fru inte gjorde en fastighetsaffär med hen, vilket gjorde hen hotfull och anklagande med uttalanden som "ditt ex kan inte haft det lätt" och "du har ju hållit på med knark". Jag har inga svårigheter att stå för mitt liv och lever inte i förnekelse, dock vet vi att omgivningarna inte är sena att döma andra, och min situation är något av en känslig karaktär pga av mitt jobb som ni förstår. Nu till min fråga:

Undantaget för förtal är om det som sprids är sant. Innebär det att hen kommer undan med sitt uppsåt att ringakta mig inför andra trots att händelsen är 40 år gammal?

Lawline svarar

Hej, och tack för att du vänt dig till Lawline med din fråga!

Den som utpekar någon som brottslig eller klandervärd i sitt levnadssätt eller annars lämnar uppgift som är ägnad att utsätta denne för andras missaktning döms för förtal (5 kap. 1 § Brottsbalken (BrB)). Det krävs alltså att en person lämnar en nedsättande uppgift om en annan person till en tredje person (om man inte lämnat uppgiften till tredje person kan det ses som förolämpning, 5 kap. 3 § BrB) Att uppgiften har nått en viss spridning krävs inte men det kan vara av betydelse för straffmätningen eller om det istället kan anses vara grovt förtal (5 kap. 2 § BrB). Framförandet kan även ske genom att på något sätt misstänkliggöra någon. Men uttalandet måste ändå vara av en viss bestämdhet.

Däremot, som du själv säger, om uppgiften är sann eller om den har skälig grund behöver det inte anses vara förtal (5 kap. 1 § 2 stycket BrB). Som jag tolkar din fråga är uppgiften i fråga sann. Men, även om den är det, krävs det att uppgiften är försvarlig. Bedömningen av om det anses försvarligt att lämna en uppgift ska göras med hänsyn till alla omständigheter när uppgiften lämnades. Det borde beaktas hur allvarliga påståendena är och till vem och i vilken situation uppgiften lämnades. Det är också oftare oförsvarligt att lämna nedsättande uppgifter om offentliga personer än andra. Det beror alltså på en rad olika omständigheter.

Troligtvis kan inte uppgiften anses vara försvarlig då det rör en händelse som skedde för så pass länge sedan, om det inte är så att den har nämnts i media eller på annat sätt blivit relevant på sistone.

Hoppas att du fått svar på din fråga!

Om du behöver ytterligare hjälp kan du vända dig till lawline.se/boka.

Mvh,

Michael ButlerRådgivare