Förtal när det inte nämns något namn?

Jag har blivit anklagad för förtal efter att ha skickat detta mail till min gamla enhet:

Hej

Jag har förstått att någon har ljugit och sagt att jag har postat något negativt om er enhet på sociala medier. Detta är inte sant. Ja jag postade en låt med Lily Allen på MIN FB-sida men den hade inget med er att göra. Jag tycker om er och hade gärna stannat kvar om det inte vore för hur EN person har betett sig. Jag kan bara beklaga att man inte tar reda på fakta innan man börjar sprida rykten.

Löv ya!

Ha det gött godingar!

Stämmer det att det är förtal fastän jag inte nämnt något namn?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

I Sverige regleras den allmänna straffrätten i brottsbalken (1962:700) (BrB). Av 5 kap. 1§ 1st. BrB framgår det att den som utpekar någon som brottslig eller klandervärdig i sitt levnadssätt eller lämnar uppgifter för att utsätta denne för andras missaktning, döms för förtal. Det straff som aktualiseras är böter.

Den nedsättande uppgiften ska ha lämnats till en annan person än den fysiska person som den nedsättande uppgiften rör. Att förtal endast kan riktas mot fysiska personer innebär att det inte går att dömas för förtal om en nedsättande uppgift rör en juridisk person eller kollektiv enhet t.ex. ett bolag eller förening. Det faktum att du inte nämnt personen vid namn har ingen betydelse om det mellan raderna går att utläsa vem det rör sig om. Jag har dock svårt att se att de uppgifter som förekommer i mailet skulle leda till att du skulle dömas för förtal. Uppgifterna är enligt min mening inte av sådan art att de kan utsätta den person som du riktat dig till (men inte nämnt vid namn) för andra personers missaktning.

Med många vänliga hälsningar,

Christian PostolovskiRådgivare