Förtal om man blir uthängd på facebook av ex sambon?

Hej! Har en vän som varit sambo med en kvinna i 8 år de har två barn. I dec var kvinnan otrogen och hon flyttade,efter ett tag ville hon komma tillbaka till mannen som sa nej, då anmälde hon honom för kvinnofridskränkning och missahandel. Satt häktad i fem veckor blev sedan helt frikänd då det inte fanns bevis och hon inte var trovärdig. Detta var en hämnd som hon också hotat att göra. Nu skriver hon på Facebook hur jobbigt och svårt hon haft utmålar han som ett monster men nämner honom inte vid namn. Alla vet ändå vem det är då dom varit sambo i åtta år och bor i en liten stad. Finns det något man kan göra för att stoppa detta, mannen mår mycket dåligt i detta.

Lawline svarar

Hej, och tack för att du har vänt dig till Lawline med din fråga!

Jag vill först och främst beklaga din väns situation.

De bestämmelser som blir aktuella i hans situation hittar vi i Brottsbalken, förkortat till BrB (se här).

Vilket brott kan bli aktuellt?

Det du beskriver låter i min mening som brottet förtal (BrB 5 kap 1 §). Bestämmelsen säger att om en person hänger ut någon annan som brottslig eller ohederlig med syftet att få andra att tycka illa om den utpekade så kan personen dömas till förtal. Påföljden kan då bli böter. Personen döms dock inte ifall det funnits en motiverad grund att sprida uppgifterna, exempelvis om uppgifterna är sanna. Ifall uppgifterna anses drabbat allvarlig skada för personen går det även att dömas för grovt förtal, BrB 5 kap 2 §. Här kan straffet även bli fängelse i högst två år.

Din vän har i detta fall blivit anklagad för att vara brottsling tidigare med den falska anmälningen av kvinnofridskränkning och misshandel. Nu blir han dessutom utpekad på Facebook för att vara ett "monster" som du beskriver vilket är att anse som ohederligt. Därtill bor han i en liten stad där alla förstår vem det handlar om och kan med kvinnans uttalanden börja ogilla honom. Jag tror därför mycket väl att hennes handlande skulle kunna falla in under förtal enligt BrB 5:1. Utifrån din beskrivning kan jag inte uttala mig om detta kan klassas som grovt förtal men det kan vara fallet ifall anklagelsen fått stor spridning i den lilla staden och gjort mycket skada för honom. Ifall kvinnan döms för brottet kan din vän kräva ersättning enligt Skadeståndslagen 2 kap 3.

Anmälan

Om din vän vill göra en brottsanmälan så ska han vara medveten om att huvudregeln är att åklagare inte väcker åtal om förtal. Istället ska ett så kallat "enskilt åtal" väckas enligt BrB 5 kap 5 §. Förtal är nämligen ett "målsägandebrott" vilket innebär att din vän blir målsägande och måste själv väcka åtal för brottet. Om han gör detta så finns det en risk för att behöva stå för sina egna rättegångskostnader men även för ex sambons kostnader ifall han förlorar.

Det brukar vara svårt med bevisningen i domstol vad gäller åtal för förtal. I din väns fall verkar dock chanserna vara större med tanke på att hon hängt ut honom på Facebook samt tidigare anmält honom för brott. Han bör dokumentera alla hennes uttalanden som stöd i sin bevisning.

Avslutningsvis vill jag rekommendera din vän att försöker få mer juridisk hjälp om han vill driva denna process framåt. Han kan exempelvis ta kontakt med Lawlines telefonrådgivning eller boka tid direkt på http://lawline.se/boka.

Hoppas att detta besvarade din fråga och att allt löser sig för din vän! Tveka inte att höra av dig ifall något var oklart!

Allt gott,

Ceda ImranovaRådgivare