Förtal, på grund av vanvård av hund

Hej,

Min föräldrar blev polisanmälda utav en granne för att ha skrikit på sin hund när denna sprang ut på vägen. Hon anmälde det som vanvårdanad av hunden. Hon har gjort detta förut till länsstyrelsen som gjorde ett hembesök. De hittade inget som skulle styrka hennes anmälan. Min fråga är, vad kan polisen göra i detta fall? Kan vi göra en anmälan mot henne för förtal?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag tolkar din fråga som att du undrar vad polisen kan göra när dina föräldrar blir anmälda av din granne för vanvård av hund samt om dina föräldrars granne kan dömas för förtal, på grund av detta.

Förtal regleras i 5 kap. 1 § Brottsbalken. Förtal innebär att en person utpekar någon som brottslig eller klandervärd i sitt levnadssätt eller annars lämnar uppgift som är menad att utsätta personen för andras missaktning.

Detta innebär att uppgiften som lämnas ska vara nedvärderande utifrån samhällets allmänna uppfattning. Den nedvärderande uppgiften ska även ha kommit till en annan persons kännedom.

Undantag från förtal blir aktuellt när en person har en skyldighet eller det är försvarligt att lämna ut den aktuella uppgiften.

I detta fall

Att dina föräldrars granne polisanmälde dem kan inte ses som förtal enligt 5 kap. 1 § BrB. Anledningen är att uppgiften inte kan ses som nedvärderande utifrån samhällets allmänna uppfattning. Det ska vara möjligt för andra att anmäla vanvård av hund utan att riskera en straffpåföljd.

Polisen kan således inte göra något i detta fall eftersom, utifrån den informationen jag har fått, det inte finns några grunder för förtal.

Vänliga hälsningar,

Camilla SteinRådgivare