Förtal pga spridande av dom om sexuellt ofredande

Kan någon annan än mig själv anmäla en för förtal om man har blivet dömd för sexuellt ofredande ? Det är att man har skickat domslut till folk som inte vet vad som har hänt eller inte ha pratat med dem på något år eller några år. Har blivet dömd mot mitt nekade !!!

Lawline svarar

Hej,

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Om jag har uppfattat din fråga rätt så är det någon som mejlar dina bekanta ett domslut där det framgår att du har dömts för sexuellt ofredande.

Detta kan mycket väl klassas som förtal eftersom du har blivit utpekad som brottslig (5 kap. 1 § första stycket brottsbalken). Även om informationen (dvs att du har dömts för detta brott) är sann så kan det fortfarande klassas som förtal att sprida denna information. Det finns vissa undantag när det är tillåtet att sprida information som annars skulle klassas som förtal. Dessa situationer är om personen antingen är skylig att dela med sig av informationen eller om det vore försvarligt att dela med sig av informationen, samt att informationen då måste ha varit sann eller att personen haft skälig grund att tro detta (5 kap. 1 § andra stycket brottsbalken).

Det bästa du kan göra i denna situation är att polisanmäla det som har hänt.

Hoppas att du har fått din fråga besvarad, annars är det bara att höra av sig igen!

Tim AxellRådgivare