FrågaPROCESSRÄTTDomstol10/10/2017

Förutsättningar för återvinnande av mål till hovrätten

Hej,

vad krävs i princip för att få HD att hänvisa HR att

åter pröva en av HRs laga kraft vunna domslut?

Mvh

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

En dom kan återförvisas på grund av att det i lägre instans har förekommit olika slags fel. Dessa fel kan vara av materiell eller processuell art. Materiella fel är sådana som rör själva saken. Processuella fel däremot rör exempelvis de fall när processuella föreskrifter tillämpas felaktigt.

Har det enligt 59 kap. 1 § rättegångsbalken förekommit domvilla (grovt formellt fel i en dom eller beslut) ska Högsta domstolen undanröja hovrättens dom och den kan därefter återförvisas till hovrätten. Detsamma gäller om domare i hovrätten varit jävig.

Övriga omständigheter som kan föranleda att mål återförvisas till lägre instans är att fel part fört talan, någon har stämt in i fel forum, en omständighet som inte har åberopats har legat till grund för dom eller att en domstol har dömt utöver parts yrkande (55 kap. 15 § rättegångsbalken). I de fall Högsta domstolen meddelar prövningstillstånd kan det meddelas avseende en begränsad del av en fråga, därefter kan Högsta domstolen om, ytterligare prövning behövs, återförvisa målet till lägre instans (55 kap. 12 § rättegångsbalken).

I ett första led måste dock resning beviljas (58 kap. 2 § rättegångsbalken), om det skulle vara så att domen vunnit laga kraft. Under en pågående rättegång i Högsta domstolen har domstolen dock har att ex officio undersöka förekomsten av materiella eller processrättsliga fel, det vill säga, att domstolen ska självmant undersöka förekomsten av felaktigheter.

Har du några fler frågor är du varmt välkommen att återkomma!

Vänligen

Pontus SchenkelRådgivare