Förverka alkoholdryck

Hej!

Har en ordningsvakt rätt att förverka alkohol på allmänplats?

Lawline svarar

Hej! Tack för att ni tar del av den juridiska rådgivningen som Lawline ställer till förfogande!

En ordningsvakt kan beslagta sprit, vin, starköl och andra jästa alkoholdrycker i anknytning till allmän sammankomst, offentliga tillställningar eller inom ett trafikföretags territorium (se 2 § 3 pt. lag om förverkande av alkoholhaltiga drycker m.m.). Förevarande berusningsmedel får emellertid enkom förverkas såvida tillstånd har givits av polisen. Utan polisens medgivande får ordningsvakter med andra ord ej förverka alkohol.

Vänligen,

Homan GeramiRådgivare