Fotografering och Filma

Vi har precis fått reda på att vårat städbolag har fotograferat och även filmat hemma hos oss utan att vi har godkänt det. Detta uppdagades då vi ville säga upp vårat abonnemang hos dom. Får man verkligen filma hos sina kunder utan deras vetskap? Vi känner oss förnedrande och kränkta.

Mvh Nina

Lawline svarar

Hej, och tack för att ni vänt er till Lawline med er fråga.

Jag förstår att det känns obehagligt att någon filmat/fotograferat i ert hem. Svaret på er fråga är dock att om de enbart har filmat och fotograferat hemma hos er, så är det varken en brottslig handling eller en grund för skadestånd.

Att filma eller fotografera i ert hem är i sig inte en brottslig handling eftersom en sådan handling inte stämmer in på någon straffbestämmelse i svensk straffrätt, det är helt enkelt inte en handling som är straffbelagd. Som exempel kan jag nämna att det inte utgör s k kränkande fotografering enligt 4 kap 6a § Brottsbalken, eftersom det bara kan vara aktuellt ifall de har fotograferat/filmat er. Det utgör inte heller ett ofredande enligt 4 kap 7 § Brottsbalken. Det är med andra ord inget brott som begåtts.

Handlingen utgör inte heller en grund för skadestånd, eftersom den skada som lidit är en kränkning, och det är bara vid brott som man kan få skadestånd för kränkning, enligt 2 kap 3 § Skadeståndslagen.

Sammanfattningsvis så är det inte ett brott i sig att filma i någons hem, det är därför inte heller en grund för skadestånd, då kränkningsersättning enbart utgår vid brott.

Jag hoppas att ni tycker er ha fått svar på er fråga, trots att det inte är det svar ni kanske önskat.

Vänligen,
Olle Hansen ÖlmedalRådgivare