Fråga om ångerköp av ny bil som inte startar

Ångerköp av ny bil som fortfarande efter en månad står på verkstad utan att dom kunnat lokalisera felet. Bilen startar ej.

Lawline svarar

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag vet inte exakt vad din fråga är men antar att du undrar över "ångerköp". Skulle din fundering röra något annat i fallet får du gärna lämna en kommentar nedan.

Har du köp bilen som konsument/privatperson av ett företag så är det konsumentköplagen som gäller.

Enligt konsumentköplagens 16 § är en vara felaktig om den t.ex inte stämmer överens med det säljaren har uppgett vid köpet eller om den avviker från vad köparen (du) har haft anledning att förutsätta. Köper man en ny bil så är det ett rimligt antagande att bilen ska kunna starta.

Vid fel på vara så blir en del påföljder aktuella. Dock så måste du ha påtalat felet inom rimlig tid från att du upptäckte det, dvs. gjort en reklamation på varan. Som fingervisning för vad som är inom rimlig tid står det i lagen att ett fel som reklamerats inom 2 månader från att det upptäcktes, alltid ska anses vara inom rimlig tid, konsumentköplagens 23 §.

I konsumentköplagens 22 § står det vilka påföljder som kan aktualiseras och vilka paragrafer som gäller för dessa. Påföljderna är kräva avhjälpande, omleverans, prisavdrag, ersättning för att avhjälpa felet eller hävning av köp. Med "ångerköp" så antar jag att du menar hävning av köp. Du hittar förutsättningarna för att kunna häva ett köp i 28 och 29 §§. Det är bl.a. att avhjälpande eller omleverans inte kommer ifråga eller sker i skälig tid efter din reklamation. Vid hävning så får du tillbaka dina pengar och ska lämna tillbaka varan (bilen) i väsentligen oförändrat skick, 45 §.

Hoppas du fick svar på din fråga!

Med vänlig hälsning,

Jesper ForsgrenRådgivare