Fråga om arbetsvägran vid utebliven lön

Hej, Om en arbetsgivare inte betalar ut lön enligt i anställningsavtalet utsatt datum. Har man som arbetstagare rätt att arbetsvägra tills dess att lönen betalats ut, utan att riskera att bli avskedad t.ex? Frånsett att man enligt lag har rätt att frånträda sin anställning omgående så kanske man inte vill riskera det ändå om man inte har något nytt arbete på gång.

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Enligt (4 § 3 st. lagen om anställningsskydd) får en arbetstagare med omedelbar verkan frånträda sin anställning om arbetsgivaren i väsentlig mån har åsidosatt sina åligganden mot arbetstagaren. Arbetstagaren bör exempelvis kunna frånträda anställningen med omedelbar verkan när arbetsgivaren dröjer med att betala ut lönen under en inte obetydlig tid (ad 2021 nr 40). Om arbetstagaren frånträder anställningen med stöd av bestämmelsen har han eller hon rätt till ekonomiskt skadestånd.

Det finns dock ingen bestämmelse som specifikt tar sikte på rätten till arbetsvägran då arbetsgivaren betalat ut lönen. Om du är fackligt ansluten kan vända dig till ditt fackförbund. Det bästa vore dock att kontakta arbetsgivaren och fråga varför lönen inte har betalats ut och när du kan förvänta dig att få betalt. Jag skulle dock inte rekommendera dig att stanna hemma från jobbet utan att ha fått det godkänt av arbetsgivaren.

Hoppas du fick svar på din fråga!

Robin ForslövRådgivare