Fråga om en konsument måste återställa inställningar vid omleverans av dator

Hej!

Köpte en dator via nätet och när jag fick den var det ett hårdvarufel som märktes när jag använde datorn. De bad mig skicka in datorn så jag skulle få en ny. Jag gjorde det, men fick sedan tillbaka samma dator och de ber mig avinstallera lösenord och fingeravtryck på datorn innan jag kunde få en ny. Stod ingenting om detta vid första gången de skickade detta. Detta har istället gjort att processen tagit extra lång tid och tagit värdefull tid från mig. Har de rätt att göra så?

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Vid en omleverans av en trasig dator, där du ska lämna tillbaka den trasiga i utbyte mot en ny, är det enligt min bedömning rimligt att du återställer de inställningar som du har gjort på datorn innan du skickar tillbaka den, trots att företaget uttryckligen begärt det. Troligtvis är det företagets avsikt att laga datorn för att så småningom bjuda ut den för försäljning igen, eller i alla fall göra en felsökning. Detta är såklart svårt om du har gjort lösenordsinställningar på datorn. Vid en omleverans är du skyldig att lämna tillbaka den trasiga datorn i samma skick som du fick den, och med dina inställningar kan man ju mena att du har begränsat företagets användning av den trasiga datorn.

Detta är endast min bedömning, och det finns inga lagregler som riktar in sig på en sådan situation som du beskriver. Dock kvarstår givetvis din rätt att få en ny dator av bolaget.

Hoppas att du fick svar på din fråga. Tveka inte på att höra av dig om du har fler frågor.

Carl Trolle OlsonRådgivare