Fråga om ersättning vid kall lägenhet

Hej!

Hur mycket ersättning kan jag begära ut av min hyresvärd om jag har problem med värme i min lägenhet. Det här problemet har uppstått under ganska längre tid och jag har varit i kontakt med hyresvärden, men de verkar inte vill engagera sig på att lösa problemet. Lägenheten är delvis kall, men golven är kall i hela lägenheten. Jag har blivit tvungen att köpa ett el element då blir det svårt annars att söva i sovrummet.

Med vänliga hälsningar!

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Hur kallt får det vara i en lägenhet?
Det finns en rekommendation enligt folkhälsomyndigheten som säger att temperaturen i en lägenhet bör vara mellan 20 och 23 grader. Skulle temperaturen vara lägre än 20 grader kan det innebära en olägenhet för människors hälsa, dvs. helt enkelt vara skadligt, (se här).

Det framgår inte av din fråga hur kallt du har det i din lägenhet, men om det är så att din lägenhet är kallare än vad som rekommenderas bör du felanmäla detta till hyresvärden. Hyresvärden är skyldig att åtgärda problemet.(Se här och här.)

Vem bär ansvaret?
Under hyrestiden har hyresvärden ett ansvar att hålla lägenheten i ett sådant skick att den kan användas för det avsedda ändamålet. (Skador som du som hyresgäst orsakar får istället du ansvara för själv).

Sammanfattning
I första hand borde du som sagt kontakta hyresvärden. Men i ditt fall verkar du redan ha gjort det och om inte hyresvärden är samarbetsvillig kan du istället kontakta miljö- och hälsoskyddsnämnden i din kommun. De kommer uppmana hyresvärden om att mäta temperaturen i lägenheten.

Ett annat förslag är att du vänder dig direkt till hyresgästföreningen - här.
Här kan du läsa om en person som vände sig direkt till hyresgästföreningen och fick hjälp med ersättning när lägenheten var för kall.

Hur mycket ersättning du kan få är däremot inget jag kan svara på, utan en sådan bedömning görs från fall till fall och beror på hur kallt du faktiskt har i just din lägenhet.

Hoppas du fått svar på din fråga!

Vänlig hälsning,

Emelie StrömRådgivare