Fråga om företräde vid samäganderätt

Hej !

Vi är två syskon som äger en sommarstuga ihop. Nu vill det andra syskonet sälja, hur gör vi då ?

Har vi företräde till att köpa det när vi har fått en värdering av mäklare eller kan det andra sykonet bjuda ut det på öppna marknaden för eventuell få ett bättre pris.

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga.

Ni äger sommarstugan med samäganderätt. Svaret beror på om ni har avtalat om samäganderätten, om hur försäljning ska ske, och om andra delägare har företrädesrätt vid försäljning, t.ex. en hembudsklausul. Om ni inte har avtalat om dessa saker har ni enligt lag inte ett företräde att köpa. Om ni är överens om det kan ditt syskons del säljas till en utomstående på den öppna marknaden. Om ni inte kommer överens och det blir en tvist gäller det enligt 6 § lagen (1904:48) om samäganderätt att var och en av delägarna i en samägd fastighet kan ansöka hos domstol om att fastigheten ska bjudas ut till försäljning på offentlig auktion. En delägare kan inte ta till denna rätt om ni inte tidigare avtalat bort den rätten. De andra delägare kan även lägga bud vid den offentliga auktionen. Enligt 9 § lagen om samäganderätt kan de övriga delägare kräva att fastigheten inte får säljas under ett fastställt pris.

Hoppas att svaret var till din hjälp. Har du fler frågor är du välkommen att ställa en ny till Lawline.

Hälsningar

Bartu BugdayliRådgivare