Fråga om förskott på arv vid gåva av fastighet samt om sambo har rätt till del av köpeskillingen vid en försäljning av en fastighet som tillhör den andra sambon

Mina föräldrar ägde en jordbruksfastighet som för ca 25 år sedan överläts på min bror. Det skrevs en revers på en ganska låg summa. Reversen har aldrig lösts in. I papperen som då skrevs framgick att gården skulle betraktas som enskild egendom. Våra föräldrar lever fortfarande. Min bror vill nu sälja gården. Han har en sambo som har barn, men de har inga gemensamma barn. Vad händer med köpesumman vid försäljningen? Kan han göra som han vill med pengarna? Kan jag få någon kompensation? Hur fungerar detta arrangemang arvsrättsligt?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Frågan aktualiserar samborätt och arvsrätt.

Ang samborätten gäller att om din bror och hans sambo fick fastigheten för att flytta in och bo tillsammans i så hade sambon haft rätt till hälften av köpeskillingen, om inte hans föräldrar genom villkoret hade gjort den till enskild egendom åt honom, se 3-4§§ sambolagen https://lagen.nu/2003:376#R3. Dock gäller i en sådan situation att en sambo inte får frånhända sig fast egendom utan den andra sambons samtycke, se 23§ sambolagen. Om samborna dock aldrig har bott tillsammans i fastigheten, alternativt att din bror förvärvade fastigheten innan de blev sambor, så tillfaller hela köpeskillingen din bror. Sambon kan då inte heller motsätta sig en försäljning av fastigheten, 23§ sambolagen. Med andra ord lär sambon inte kunna göra anspråk på någon del av köpeskillingen i detta fall.

Om din bror verkligen har förvärvat fastigheten, oavsett om det är genom köp, gåva eller blandat fång (försäljning till underpris) så har han rätt att göra vad han vill med köpeskillingen vid en försäljning av densamma.

Men avseende arvsdelen så lär du förmodligen, om fastigheten var en gåva eller ett sk "blandat fång" (se ovan), vid dina föräldrars bortgång kunna hävda att din bror har fått ett förskott på arv. Vid gåva till bröstarvinge föreligger nämligen en presumtion om att gåvan är ett förskott på arv, såvida inte "annat har föreskrivits eller med hänsyn till omständigheterna måste antas ha varit avsett" enligt ärvdabalken 6 kap 1§ https://lagen.nu/1958:637#K6. Det gör att du kan få kompensation för att din bror fick en sådan dyr gåva när den första av dina föräldrar avlider.

God fortsättning!

Vänligen,

Lawline RådgivareRådgivare