Fråga om hemfridsbrott och nödvärn

Hej Om jag har en fest i mina föräldras bostad och det kommer oinbjudna som jag ber ska lämna men de stannar ändå. Spelar det någon roll att det är i mina föräldras bostad eller är det fortfarande hemfridsbrott? och får jag släpa ut de eller ska man ringa polisen?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Tillämplig lag

Reglering kring hemfridsbrott och vilka åtgärder man får vidta när oinbjudna människor vägrar lämna ens bostad finns i brottsbalken (BrB) och jag kommer därför att utgå från dessa när jag besvarar din fråga.

Vad utgör ett hemfridsbrott?

Att utan lov tvinga sig in i någon annans bostad eller stannar kvar i någon annans bostad utan tillåtelse utgör brottet hemfridsbrott (4:6 första stycket BrB). Det utgör ett hemfridsbrott även om det är dina föräldrars bostad. Så länge personen tränger sig in eller kvarstannar i en bostad  utan tillåtelse som inte är deras, är det ett hemfridsbrott.

Rätt till nödvärn, d.v.s. rätt att ta till våld som annars skulle utgöra ett brott, förligger bland annat mot en person som olovligen tränger in en bostad eller mot en person som vägrar lämna bostaden efter tillsägelse (24:1, punkt 1 och 3, BrB). Det är alltså tillåtet att släpa ut personen. Däremot får våldet inte anses vara uppenbart oförsvarligt. Hur mycket våld som får användas beror helt på situationen och går inte att ge ett tydligt svar på. Utgör personerna inget direkt hot kan det vara värt att istället ringa polisen och låta dem ta hand om det.

Jag hoppas att du har fått svar på din fråga. Har du fler funderingar är du varmt välkommen att kontakta oss igen.

Vänligen,

Sarah LianderRådgivare