FrågaFASTIGHETSRÄTTFastighet25/02/2017

Fråga om hur många fastigheter en privatperson får äga och uthyrning av dessa

Hur många fastigheter får man äga som privat person?

Får man hyra ut dessa utan att ha enskild firma?

Lawline svarar

Hej, och tack för att du vänder dig till Lawline med dina frågor!

Som utgångspunkt får en privatperson äga hur många fastigheter denne vill och som ekonomin tillåter.

Du får hyra ut dina fastigheter utan att ha enskild firma (se Hyresnämndens hemsida, här), dvs du får hyra ut fastigheter som privatperson.

Bra att veta kan vara att privatuthyrningslagen (här) gäller då du hyr ut 2 fastigheter. Dock gäller lagen då bara för den första upplåtelsen (se 1 § privatuthyrningslagen). För senare upplåtelser gäller 12 kap Jordabalken (här). Handlar det om fler än två fastigheter som hyrs ut så anses du bedriva uthyrning i näringsverksamhet och då gäller 12 kap JB för alla fastigheter.

Hoppas du har fått svar på dina frågor!

Med vänliga hälsningar,

Johanna BergvallRådgivare