Fråga om hyresvärd har rätt att innehålla erlagd deposition

Jag tecknade ett hyreskontrakt (andrahand från en privatperson) i slutet på augusti. Hyreskontraktet gällde i fem månader mellan 01-09-2017 och 31-01-2018. Jag har betalt en deposition (en månads hyra) när jag fick nycklarna. Jag var tvungen att säga upp kontraktet tidigare. Jag meddelade hyresvärden i november att jag ska säga upp kontraktet från och med den 01-01-2018 (enligt kontraktet fanns det en månads uppsägningstid). Hyresvärden befinner sig utomlands, så han bad mig att lämna nycklarna hos hans bekant. Den 28 december städade jag lägenheten, bekanten kom, kollade den, och sade att allt såg bra ut. På samma dag meddelade jag ägaren om att allt är klar och han kan överföra depositionen på mitt konto. Jag har inte fått något svar sedan dess, så jag skickade ett till mejl den 4 januari och ett till den 8 januari som påminnelse. Jag träffade hyresvärden flera gånger i augusti (när jag var på visning, tecknade kontraktet, hämtade nycklarna), men all våran kommunikation var via mejl efter detta. Innan den 28 december brukade han svara på mina mejl inom 1-2 dagar. Vad kan jag göra? Finns det något laglig väg att få tillbaka min deposition?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Deposition

Deposition är ett avtal om framställande av säkerhet mellan parterna. Huvudregeln är avtalsfrihet, och ingen bestämmelse finns i jordabalken som hindrar en hyresvärd att begära säkerhet i form av en deposition. Att ställa krav på deposition utan särskild omständighet kan anses inte rättfärdigat gentemot hyresgästen, men det kan uppkomma situationer där en hyresvärd är berättigad att säkerställa sig genom en depositionsavgift. Själva funktionen med en deposition är att den ska betalas tillbaka när hyresförhållande är slut, annars ska man inte rubricera det som deposition utan som förskottshyra.

Det kan finnas tillfällen då en hyresvärd är berättigad att innehålla depositionen som erlagts, exempelvis om man avtalat om att flyttstädning ska ske och detta görs undermåligt eller att hyresgästen förstört något i hyresrätten. Det är hyresvärden som har bevisbördan att bevisa att denne ska få innehålla depositionen. I ditt fall verkar det som att hyresvärden genom dennes bekante har godkänt din städning (genom ett fullmaktsförhållande) och hade inget att anmärka vilket ska leda till att depositionen ska betalas tillbaka.

Vad kan du göra?

För att få tillbaka din deposition måste du ha underlag för att depositionen har erlagts vilket kan fastställas av antingen domstol genom en stämningsansökan (tingsrätt) eller genom att du ansöker ett beslut om betalningsföreläggande hos kronofogden (se här). När du fått ett beslut som utfallit till din fördel kan du med hjälp av kronofogden driva in depositionen (skulden) mot en avgift som kronofogden tar. Jag rekommenderar att du först vänder dig till kronofogden eftersom ett domstolsförfarande kan ta lång tid.

Lycka till!

Med vänlig hälsning,

Claudia Perra-MorinRådgivare