Fråga om man får köpa ett hus och samtidigt behålla hyresrätten.

Hej! Kan jag och min make köpa en villa i samma område som vi nu bor i hyresrätt och samtidigt behålla hyresrätten. Huset har stort renoveringsbehov och vi skulle allra helst hyra ut lägenheten i andra hand medan vi bor i och renoverar huset. Därefter skulle vi då antingen flytta tillbaka till lägenheten och sälja villan, eller flytta permanent till villan och säga upp kontraktet.

Alternativt, kan jag bo kvar i lägenheten och ha inneboende, samtidigt som jag är delägare i huset som min make och barn bor i?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Det finns inget hinder i lagen som hindrar er från att köpa ett hus och samtidigt behålla hyresrätten.

Upplåtelse av hyresrätten i andra hand:
För att hyra ut lägenheten i andrahand krävs också hyresvärdens samtycke enligt 12:39 JB. Om hyresvärden inte samtycker till andrahandsuthyrningen kan du vända dig till hyresnämnden som kan ta beslut över hyresvärden, exempelvis om hyresvärden inte har befogad anledning att neka till samtycke enligt 12:40 JB.

Ni får därefter flytta tillbaka till lägenheten och sälja villan alternativt flytta permanent till villan och säga upp kontraktet. Du kan även bo kvar i lägenheten och ha inneboende samtidigt som du är delägare i huset.

Vänliga hälsningar,

Ashtar BrikhaRådgivare