Fråga om muntligt hyresavtals giltighet

Hej . Jag har hyrt ut min lägenhet till en tjej som nu ska flytta ut . Trots att vi skrev tydliga meddelanden med att det är 3 månader som gäller . Har hon bestömt att hon ska flytta ut sista feb trots att det var i slutet av april som var sagt . När hon flyttade in så bad jag min hyresvärd om skriftligt avtal men det avtalet fick jag aldrig hemskickat . Så jag och denna tjej avtalade muntligt att jag inte skall säga att hon bara ska flytta ut och ska få på sig 3 månader. När jag skrev till henne att omständigheter i mitt liv förändrats och att hon måste flytta ut. Skrev vi att det ska va 3 månader och nu vägrar hon betala resterande. Hur kan jag gå tillväga? Gäller muntligt och meddelanden om 3 månader?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Är muntligt avtal bindande?
Den generella regeln inom avtalsrätten är att muntliga avtal är lika giltiga som skriftliga, även om ett muntligt avtal kan vara svårare att bevisa. Att ert avtal är muntligt gör det därför inte mindre giltigt.

Uppsägningstid

Ett hyresavtal kan ingås på bestämd eller obestämd tid. Eftersom du skriver att det först var bestämt att hon skulle flytta ut i april så är ert avtal ingått på bestämd tid. Ett sådant avtal kan sägas upp i förtid och 3 månader gäller om hyrestiden är längre än 3 månader, vilket stämmer in på ert avtal. (För lagrum, se här).

Eftersom att din hyresgäst vägrar betala ligger det på dig att bevisa att ett avtal ingåtts. Du säger att ni skrev tydliga meddelanden om att det är 3 månader uppsägningstid som gäller. Om du har dessa meddelanden sparade så kan de fungera som bevis på att ni faktiskt ingått ett hyresavtal.

Avslutning
Jag rekommenderar att du tar ett sista snack med din hyresgäst och berättar att denne är skyldig att betala hyra tills uppsägningstiden löpt ut. Om denne inte gör det, så säger du att du kommer ansöka om betalningsföreläggande hos Kronofogdemyndigheten. De kommer då hjälpa dig med att driva in pengarna av din hyresgäst. Detta är förmodligen något din hyresgäst vill undvika.

Skulle din hyresgäst bestrida föreläggandet får du avgöra om du istället vill pröva saken i tingsrätt. En sådan ansökan kostar 300 kr, men det är en kostnad du sedan kan begära ersättning för. Hur ett betalningsföreläggande går till kan du läsa mer om här på Kronofogdemyndighetens hemsida.

Hoppas du fått svar på din fråga och lycka till!

Vänligen,

Emelie StrömRådgivare