Fråga om procesuella överväganden

Hej!

Jag har en fråga gällande ärende mellan företag och privatperson, mitt företag har utfört ett renoveringsjobb hos en privatperson som sedan har vägrat att betala fakturan för jobbet. Vi försökt kommunicera och även ändrat faktura beloppet pga vissa klagomål på prissättningen från den här personen. Detta har ej hjälpt och tillslut så valde vi att gå vidare med ärendet till kronofogden. Personen har bestridit detta och sagt att han ej anlitat någon firma och ej fått något jobb utfört. Vi har både bildbevis och text bevis på att personen beställt jobbet från oss och att vi har utfört detta. Så nu är vår plan att ta detta vidare till tingsrätten. Nu kommer mina frågor.

Jag är bortrest och har skrivit en fullmakt där jag utsett två andra personer från firman att representera mig/firman vid rättegång, är detta tillräckligt eller skulle jag behöva resa hem vid eventuell rättegång?

Är det nödvändigt för oss att anlita en advokat i samband med ärendet i tingsrätten?

Kan vi yrka på att motparten ska stå för dessa advokatkostnader om han förlorar målet?

Jobbet utfördes för länge sedan och vi vill såklart ha ränta för detta också, vi har en högre ränta angiven på fakturan ca: 20% vid utebliven betalning. Bör vi yrka denna ränta eller en ränta enligt räntelagen istället?

Tacksam för svar!

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

1. Fullmakten: det räcker absolut med en s.k. rättegångsfullmakt om inte din personliga närvaro är nödvändig (jämför 11:5 rättegångsbalken), se mer om innehållet i en rättegångsfullmakt i 12:12 rättegångsbalken. I vissa fall kan parter kallas att inställa sig personligen till ett sammanträde under förberedelsen, om det kan antas att förberedelsen gynnas av att parten (ställföreträdaren för ditt bolag) är närvarande. Det blir en bedömningsfråga baserad på hur involverad du varit i ärendet, du kanske behöver höras under huvudförhandlingen t.ex.

2. Advokaten: Det är inte nödvändigt på så vis att ni annars skulle vara förhindrade att föra er talan i domstol. Det kan dock vara rekommenderat eftersom en process sällan är helt okomplicerad, särskilt för den utan erfarenhet. Det måste däremot inte vara just en advokat, en jurist på en juristbyrå (likt Lawline) går alldeles utmärkt. I många fall kan en rådgivning av en erfaren jurist ge annat än någon i en tvist betänkt, såsom bevisläget, alternativa (billigare) vägar att nå framgång osv.

3. Ersättning för advokatkostnader: Ja, generellt. Detta beror dock på hur mycket pengar det rör sig om. I så kallade småmål (under ett halvt prisbasbelopp (22 150 kr för 2016)) ges endast ersättning för en timmes kvalificerad rådgivning per instans (18:8a rättegångsbalken). I mål av större värde ges däremot ersättning för hela rättegångskostnaden, 18:1 & 8 rättegångsbalken.

4. Här finns det olika sätt att attackera problemet och vilket som är lämpligast beror lite på hur mycket pengar det rör sig om, hur lång tid kunden varit i dröjsmål osv. Ett sätt att yrka är att räkna upp dröjsmålsräntan fram till stämning till ett kapitalbelopp och yrka ersättning enligt räntelagen från dagen för utfärdande av stämning/ansökan om betalningsföreläggande (se 4 § 4 st. räntelagen). Räkna på vad som blir mest gynnsamt för er i kronofogdens program HÄR.

Behöver du ytterligare stöd och råd är du välkommen att kontakta oss på tfn 08-533 300 04 (måndag till onsdag 10:00-16:00) eller maila oss på info@lawline.se.

Philip SöderbergRådgivare