Fråga om rätten att få tillbaka hyra som betalats när ny hyresgäst flyttat in

Hej! Jag hör av mig åt min systers vägnar. Hon sade upp en hyreslägenhet och hade tre månaders uppsägningstid. Hon flyttade ut ur lägenheten en månad tidigare men betalade ändå för hyran den sista månaden såklart. Men nu i efterhand upptäckte hon att hyresvärden hittat en ny hyresgäst (som har bott där hela den månaden min syster betalat för) men min syster får enbart tillbaka pengarna för halva månaden. Hyresvärden menar på att det var "svårt" att hitta en ny hyresgäst och betalar bara tillbaka halva hyran. Han får alltså denna månad in en och en halv hyra på bekostnad av min syster. Hur ska vi gå till väga för att få tillbaka resten av pengarna? Vad har han för rätt att göra så här? Och finns det någon juridisk rätt att få tillbaka resten av pengarna?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Regler kring detta finns i jordabalken, även kallad hyreslagen (se här).

Vid uppsägning gäller avtalet tills det att uppsägningstiden passerat, i detta fall 3 månader (se här). En hyresgäst har därför en skyldighet att betala hyra för bostaden under dessa samtliga 3 månader, oavsett om denne bor kvar i lägenheten eller inte. Hade din syster valt att bo kvar hade inte hyresvärden kunnat neka detta eller tagit in en annan hyresgäst samtidigt, men i och med att hon valde att flytta tidigare så såg hyresvärden sin möjlighet att erbjuda den till någon annan hyresgäst (se här). Det finns ingen bestämmelse i hyreslagen som hindrar hyresvärden från att göra på detta vis och därför hade hyresvärden inte ens behövt ge tillbaka halva hyran.

Med det sagt har din syster tyvärr ingen rätt att få tillbaka den resterande hyra hon betalat när hon flyttat ifrån lägenheten.

Hoppas du fått svar på din fråga!

Med vänliga hälsningar,

Emelie StrömRådgivare