Fråga om straff för minderårig

Hej! Kan man få något straff om man köpt/rökt/sålt cannabis/hash när man var ”yngre” (alltså några år sen) om man pratar om det högt och ex en polis hör?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga.

Gällande den situationen du funderar över så är allt slags brukande och innehav straffbelagt enligt narkotikastrafflagen 1§. Det spelar ingen roll om du brukade avsiktligen eller om du gjorde det av oaktsamhet då båda skuldformerna är straffbara ( se. 3a§ jfr 1§). En omständighet som däremot är direkt relevant för om straff kan utdömas resp. vilket straff som utdöms är beroende av om du ä inte är straffmyndig (under 15 år) eller om du är över 21 år då du behandlas som vuxen. Det faktum att en polis överhör vad du sagt innebär inte nödvändigtvis att en förundersökning kommer inledas om det är uppenbart att det inte går att utreda för att det exempelvis inte går att anskaffa tillräcklig bevisning för att för lång tid förflutit (rättegångsbalken 23 kap 1§ 2 st).  Om du var yngre än 15 år när du begick brotten och därför inte varit straffmyndig så är sannolikheten ännu lägre eftersom det inte kan dömas till fängelse, utöver det finns det en preskription på 10 år vilket innebär att när den tiden gått ut så kan du inte åtalas för brott (brottsbalken kap. 35 § 1 st p 3 jfr narkotikastrafflagen 1 §).

Hoppas du fått klarhet gällande din fråga. Om du har fler funderingar är du välkommen att ställa ytterligare frågor.

Hälsningar

Johanna Wallin

Johanna WallinRådgivare