FrågaFAMILJERÄTTBodelning17/10/2016

Fråga om upphörande av samborelation.

Jag och min blivande sambo ska flytta till hus, vi är inte gifta och har inga gemensamma barn. Min blivande sambo har en dotter. Vi köper boendet 50/50, alltså går in med lika mkt.

Frågor:

Om min sambo dör, vad händer med vårt gemensamma boende? Har sambons dotter rätt att få ut halva delen av huset direkt? Mao har hon rätt till att bli utköpt direkt? Om jag inte har den ekonomin, är jag då skyldig att sälja huset och betala hälften till henne av vinst? Och hur blir det vid ev förlust? Äger hon då hälften av skulderna?

Hur är det med resten av bohaget som möbler och bil, hur tillfaller det dottern?

Hur blir det med sambons besparingar, tillfaller det dottern?

Sen är också frågan, hur skulle det bli med allt ovan om vi var gifta? Skillnader?

Slutligen, vad finns det för rekommendationer för sambos/gifta där en har barn sedan tidigare för att undvika ekonomisk trubbel för efterlevande vid ett ev dödsfall gällande särkullbarns rätt till arv/bostad direkt?

Lawline svarar

Hej! Vad roligt att du vänder dig till Lawline med din fråga!

När ett samboförhållande upphör så ska all samboegendom (er gemensamma bostad och eventuellt bohag, möbler etc.) delas på hälften, 8 § sambolagen (den hittar du här: https://lagen.nu/2003:376). När man delar upp samboegendomen så ska man ha dagen som förhållandet upphör som utgångspunkt. Det vill alltså säga dagen din sambo skulle dö. Då ska husets värde den dagen delas på två, mellan dig och din sambo och hennes del kommer tillfalla dottern direkt. Skulder ärvs inte, men däremot om det skulle finnas skulder så kommer din sambos arv att betala av hennes skulder innan det kommer tillfalla hennes dotter. Skulle ni ha gemensamma skulder så ska även de delas på två. Du har dock alltid rätt att få ut två gånger prisbasbeloppet (som ligger på 44 300kr 2016).

Om du och din sambo har gemensamma besparingar så ska även de delas på två och hälften tillfaller dottern direkt. Om din sambo däremot har enskilda besparingar så kommer de gå direkt till dottern.

Om du och din sambo skulle vara gifta så är det istället 3 kap. Äktenskapsbalken som blir tillämplig, här finns den: https://lagen.nu/1987:230. Även då gör man en bodelning den dagen din fru skulle dö, men när man gör bodelning när äktenskap avslutats så ingår däremot allt (det vill säga även din frus privata besparingar). Allt delas sedan på hälften och den del som tillhörde din fru blir hennes arv. Om en make/maka har barn sen innan så har den personen rätt att ta ut sin del av arvet, vilket är 50% av vad hon efterlämnar sig, detta har du tyvärr inget att säga till om eftersom att det är en skyddsregel för särkullbarn. Föregående står reglerat i 3 kap. 1 § ÄktB.

Det man kan göra är att din fru/sambo kan testamentera bort 50% av sitt arv till dig antingen med fri äganderätt, då blir pengarna dina. Eller så kan hon testamentera bort med fri förfoganderätt (3 kap. 2 § ÄktB) och då får du äga och förvalta hennes arv tills det att du dör, då kommer din frus kvarlåtenskap tillfalla hennes dotter.

Tyvärr så är dessa regler tvingande och finns som sagt för att skydda barn som tillkommit utanför äktenskap. Självklart kan även dottern själv välja att vänta med att ta ut arvet, men det finns inget som kan tvinga henne att göra det.

Hoppas du fått svar på din fråga, tveka inte att höra av dig igen!

Vänliga hälsningar, Elin Gustavsson

Elin GustavssonRådgivare