FrågaPROCESSRÄTTDomstol22/12/2016

Frågor om brottmål

Är hovrätten sista instans i brottmål, går den att överklaga så att den ej vinner laga kraft, vilket datum gäller vid exempelvis hovrättens faställande av tingsrättens dom hur länge kan man teoretiskt sett förhala ett brottsmål eventuell dom.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss på Lawline!

I Sverige är Högsta domstolen sista instans i brottmål. För att ett mål ska tas upp till Högsta domstolen krävs prövningstillstånd. För att ett sådant tillstånd ska beviljas ska målet som huvudregel ha ett prejudicerande värde (det vill säga vara till ledning hur liknande fall ska bedömas).

Med vänlig hälsning,

William Sandell

Lawline RådgivareRådgivare