FrågaPROCESSRÄTTDomstol12/12/2022

Framgår domare i dom?

Hej, Hur ser man i domen att domare dömt. Vart skall det stå nåonstans ! 3 a § Vid huvudförhandling i tvistemål ska tingsrätten bestå av tre lagfarna domare, om något annat inte är föreskrivet. Rätten ska bestå av en lagfaren domare när huvudförhandlingen hålls i förenklad form. I annat fall än som avses i andra stycket är rätten vid huvudförhandlingen domför med en lagfaren domare om det med hänsyn till målets omfattning och svårighetsgrad är tillräckligt att en domare sitter i rätten. Om rätten består av tre lagfarna domare och någon av dessa får förhinder sedan huvudförhandlingen har påbörjats, är rätten domför med två lagfarna domare. Lag (2016:244).

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss här på Lawline!

Så jag tolkar din huvudsakliga fråga så är det ifall det går att se i domen information om domaren.

Ett kort svar på din fråga är: Ja det brukar oftast framgå av domen vem domaren var. Det brukar stå underskrivet i slutet på domen.

Sedan lade jag märke till den hänvisningen du gav till rättegångsbalken 1 kap 3a §. Det är i tvistemål som det är tre domare, alltså en tvist mellan två privatpersoner/företag. Dock finns det andra situationer då det är färre domare, exempelvis brottmål där det är en domare och tre nämndemän (3b §) istället. Men det bör framgå vem/vilka domare som deltog i domen i själva domen som man får.

Men ifall du snarare undrar ifall det går att se att det var en domare som faktist dömde så är svaret ja, domare är de som dömer i både tvister och brottmål. I brottmål är såklart nämndemännen med, men det är domaren som skriver själva domen. Det är den/de domare som är med på huvudförhandlingen som dömer i målet och det skall även framgå av domen.

Hoppas detta var ett svar på din fråga.

//Mvh

Linus NilssonRådgivare