Fri förfoganderätt vid ena makens bortgång

Hej! Vad gäller för gifta makar, där de bor i en villa som den ena parten står för lånet. Om den person som står för lånet blir allvarligt sjuk och inte kan förmedla sig eller dör. Kan den kvarvarande bo kvar rent juridiskt? Detta avser mina föräldrar.

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline. Jag tolkar din fråga som att du vill veta vilka möjligheter en make/maka har att bo kvar i en bostad efter den andra makens bortgång och även vad som gäller om ena maken har en skuld. Reglerna om detta finner man i ärvdabalken (ÄB) och i äktenskapsbalken (ÄktB).

Vad säger lagen?

I din fråga framgår inte hur familjesituationen ser ut för dina föräldrar och om de har några barn som inte är gemensamma. I mitt svar utgår jag därför från att dina föräldrar endast har gemensamma barn. När ett äktenskap upplöses i samband med ena makens bortgång ska makarnas egendom fördelas genom en bodelning (9 kap. 1 § ÄktB). Vid en bodelning får vardera make dra av sina skulder (11 kap. 2 § ÄktB). I ditt fall framgår att ena maken har ett villalån. Detta får således dras av från den makens tillgångar i samband med bodelningen. Efter skulderna är avräknade ska egendomen normalt delas lika (11 kap. 3 § ÄktB).

Vid ena makens bortgång har den efterlevande maken rätt att erhålla den avlidne makens egendom med fri förfoganderätt fram till sin egen bortgång De gemensamma barnen får därmed vänta på sitt arv tills båda makarna har avlidit. Det finns dock undantag från denna huvudregel och det är om det finns barn som inte är makarnas gemensamma, s.k. särkullbarn (3 kap. 1 § ÄB). Fri förfoganderätt innebär en rätt att förfoga/disponera över den andra makens egendom. Skillnaden mellan fri förfoganderätt och äganderätt är att vid fri förfoganderätt får man inte testamentera bort egendomen. Detta får man göra vid äganderätt.

Slutsats

Förutsatt att dina föräldrar endast har gemensamma barn kan den efterlevande maken/makan bo kvar i bostaden. Villalånet får avräknas från den avlidne makens tillgångar i samband med bodelningen som görs vid bortgången. Detta påverkar i sin tur inte rätten för den efterlevande maken att bo kvar i bostaden.

Med detta sagt hoppas jag att du har fått svar på din fråga. Om du har några fler funderingar är du varmt välkommen att ta kontakt med oss igen.

Med vänliga hälsningar,

Sara GöranssonRådgivare