Går det att åtala privatpersonerna i ett företag som har orsakat ett avsked pga falska anklagelser?

Hej!

Går det att åtala privatpersonerna i ett företag som har orsakat ett avsked pga falska anklagelser?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Till att börja med bör konstateras att uppsägningen kan ogiltigförklaras enligt lag om anställningsskydd (LAS), då uppsägning på grund av falska anklagelser naturligtvis inte är arbetsrättsligt acceptabla. Din fråga gäller dock inte detta, utan om privatpersonerna kan tänkas ha gjort sig skyldiga till något brott. För att ta reda på detta söker vi oss mot Brottsbalken (BrB).

Det enda som det egentligen kan tänkas vara frågan om i din fråga är ett förtalsbrott. Enligt lagtexten ska den som utpekar någon såsom brottslig eller klandervärd i sitt levnadssätt eller lämnar uppgift som är ägnad att utsätta denne för andras missaktning dömas för förtal (5 kap 1 § Brottsbalken). Det skulle här vara möjligt att i en domstol argumentera för att personen (pga. dessa uppgifter) blivit utsatt för andras missaktning och därmed blivit sedd som en "sämre" människa (uppenbart så pass dålig att denne inte längre får behålla sitt jobb).

I doktrinen (de juridiska böckerna) diskuteras det så kallade "ekonomiska förtalsbrottet" flitigt. Detta brott ska man enligt böckerna kunna bli dömd för om man sprider något om en viss persons affärsmässiga kompetens eller dennes misskötsel på ett företag. Detta brott (som alltså också ska klassas som ett förtal enligt (5 kap 1 § Brottsbalken) medför ekonomiska skadeverkningar för den utsatte. I detta fall är det ekonomiska skadeverkningarna uppenbara då person X de facto blivit avskedad. Vägledande praxis (rättsfall hur man ska bedöma detta) saknas dock dessvärre i skrivande stund (april 2019), varför det i nuläget är något av ett mysterium hur man egentligen ska se på det ekonomiska förtalsbrottet kopplat till 5 kap 1 § BrB.

Svaret på din fråga är alltså JA, det torde helt klart vara möjligt att åtala för förtal. Dock är det här viktigt att än en gång påpeka att det rent arbetsrättsligt bedrövliga i frågan. En arbetsgivare ska vara väldigt försiktig med att avskeda personer på grund av lössläppta rykten/falska anklagelser. En arbetsdomstol i sina sinnes fulla bruk kommer aldrig att godkänna ett sådant avskedande. Den aktuelle arbetstagaren i din fråga har således med all säkerhet rätt till skadestånd på rent arbetsrättsliga grunder.

Sebastian NäslundRådgivare