Gåva av bostadsrätt med villkor om nyttjanderätt

hur ge en vâning till min son med nyttjande rätt för mig

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag har i mitt svar utgått från att våningen du vill ge till din son är en bostadsrätt. Regler om överlåtelse av bostadsrätter finns i bostadsrättslagen.

För att ge bort en bostadsrätt krävs enligt lagen att ett skriftligt kontrakt upprättas och som du och sin son som givare och gåvotagare respektive skriver under (6 kap. 4 §). Att du vill införa ett villkor om att du ska ha nyttjanderätt utgör inte nödvändigtvis ett problem enligt lagen, men beroende på hur bostadsrättsföreningens stadgar ser ut kan det vara problematiskt att den som ska bo i våningen inte är ägaren. Vanligt är att föreningar har regler om att den som ska bo i lägenheten och vara medlem i bostadsrättsföreningen måste äga en viss del av den. Om din förening har liknande regler har du två möjligheter att åstadkomma en situation där din son får äganderätt och du fortfarande kan bo kvar. Ett första alternativ är att du ger din son den maximala möjliga andel som fortfarande tillåter att du är medlem i bostadsrättsföreningen. Ett andra alternativ är att du ger hela bostadsrätten till din son och att han hyr ut den i andrahand till dig. Även en andrahandsuthyrning av våningen kräver föreningens godkännande (7 kap. 10 §), men att lägenheten ska hyras ut till en nära anhörig (dig som förälder) bör vara ett tillräckligt skäl för föreningen att godkänna andrahandsuthyrningen.

Som ett första steg råder jag dig att kontrollera stadgarna i din bostadsrättsförening för att se om det finns några begränsningar gällande att den som ska bo i lägenheten också måste äga en andel. Om inga sådana begränsningar finns räcker det att du och din son skriver under ett skriftligt gåvobrev där ett villkor om att du ska ha nyttjanderätt till våningen har skrivits in. Om du väljer att överlåta hela våningen till din son för att han ska hyra ut den till dig, men föreningen inte vill godkänna andrahandsuthyrningen, kan din son ansöka om tillstånd hos hyresnämnden.

Hoppas du fick svar på din fråga, om du har fler frågor är du välkommen att höra av dig till Lawline igen!

Vänligen,

Lawline RådgivareRådgivare